GP London + Super Sunday

Har du en rapport från någon turnering som du vill dela med dig av? Posta här isf! Här kommer förhoppningsvis även resultat från våra turneringar att postas.

GP London + Super Sunday

Inläggav Qucas » mån 24 aug 2015, 20:59

Okej, då hade jag tänkt ge mig på en sammanfattning av GP London som jag och några kompisar var och spelade. Jag valde att spela "Bant Heroic" denna turnering, dels för att Dromoka's Command är väldigt stark just nu och jag förväntade mig väldigt mycket aggressiva lekar och mycket grönt. Något som Heroic lekar har mycket lätt för. Svåraste matcherna är rena control-lekar, typ U/B och Esper samt lekar som spelar Crackling Doom, kort och gott sådana lekar man inte förväntar sig att möta.

Kan posta en leklista om det är av intresse, annars är den ganska "normal" Blå/vit historia som splashar grönt enbart för fler fetchländer och Domoka's Command. Nåja, till rapporterandet.

Game 1 vs U/R Control

Till en början misstänkte jag att detta var U/R Mill som vann senaste GP'n, men så var det inte. Första matchen började tungt för min motståndare som blev tvungen att mulla till 5 kort. En pumpad Hoplite gjorde snabbt slut på min motståndaren innan jag fick chans att se så mycket av leken. Match 2 blev betydligt jämnare. Jag var som sagt beredd på att möta Mill, men min motståndare packade ordentligt med bränn och counter-spells. Efter att min motståndare spelade en tredje Dig Through Time så gav jag upp för att spara lite tid. Match 3 blev dock inte särskilt intressant. Denna gång var det jag som åkte på en mulligan till 4(!). Matchen var över relativt fort och inte direkt en bra start för mig. 0-1 Loss

Game 2 vs Mono-Red Goblins

Röda lekar brukar ha svårt för Dromoka's Command, men denna lek anföll med hjälp av Obelisk of Urd. När både Rabble Master och Hordeling Outburst producerar 3/3 goblins är det uppförsbacke även för Heroic. Match 1 slutade ganska fort efter motståndaren anföll för 17 damage på tur 5. Match 2 var nära att sluta i katastrof då jag tidigt knäckte en Windswept Heath för att hämta ett Plain istället för ett Forest. Plötsligt satt jag med två stycken Dromoka's Command jag inte kunde kasta. Lyckligtvis hade min motståndare land i överflöd och inte allt för många goblins jag var tvungen att hantera. I slutet av matchen märkte jag en märklig sak. Min motståndare spelade en Magmatic Chasm och plastfickan var upp-och-ner. Jag tillkallade domaren för att kolla om detta verkligen är okej (som domare själv kan jag säga att detta absolut inte är godkänt). Den första domaren ryckte i princip bara på axlarna och tyckte inte att det var konstigt, dock tog det inte mer än 10-15 sekunder innan han kom tillbaka för att undersöka saken närmare. Han tillkallade ytterligare en domare och de började diskutera saken sinsemellan. I samband med att vi startade match 3 så dök Head Judge upp. Hon drog min motståndare åt sidan och diskuterade med honom i ca 15-minuter denna incident. När hon väl kom tillbaka så förklarade hon för mig att jag vunnit detta game med 2-0 och att min motståndare är diskvalificerad från turneringen och kan ev få hårdare straff. Märklig situation med en vinst är en vinst. 1-1 Win

Game 3 vs 4-color Rally

En lek jag inte direkt hade väntat mig att möta. Det här var nog också den enda matchen jag är glad att jag spelade med Hangarback Walker i main. Första matchen började bra där jag tidigt fick ut en Hangarback walker samt en Hoplite jag kunde pumpa tills jag vann. Match 2 började i princip lika bra. En tidig Hangarback Walker hindrade honom från att göra något galet tidigt i matchen. När jag till sist även hittade en counter spell så kunde jag gå på offensiven och vinna övertygande. 2-1 Win

Game 4 vs R/G Dragons

Den Röd/Gröna historien som spelade både Thunderbreak och Stormbreath Dragon. Jag var lite orolig att hans lek skulle vara snabbare än min, men det var något annat som visade sig vara avgörande. I första matchen fick min motståndare göra mulligan till 5. Han hade inga spells som kunde hindra mina gubbar från att växa och snabbt ta över matchen. I andra matchen blev det min tur att göra mulligan till 5. Två Rabble Masters såg till att det aldrig blev match innan vi gick vidare till match 3. Där fick min motståndare än en gång göra mulligan till 5 och det blev inte mycket Magic att spela denna omgång. Men en vinst är ju en vinst. 3-1 Win

Game 4 vs U/R Thopters

Min första omgång där jag fick spela mot en svensk. Aaron hade spelade 2st GPT på fredagen och vunnit båda så han verkade väldigt bekväm med sin lek. Första matchen började bra där jag tidigt kunde besvara hans Ensoul Artifact med Dromoka's Command. Därefter kunde jag snabbt vända matchen och vinna. Andra matchen liknande den första, men denna gång spelade han två stycken Ensoul Artifacts. Lyckligtvis för mig hade jag dubbla Dromoka's Command på starthanden och kunde hantera även denna match väldigt enkelt. 4-1 Win

Game 5 vs Abzan Control

Tyvärr kan jag inte komma ihåg så många detaljer från denna omgång. Jag kommer ihåg att i första matchen så förlorar jag mot Tragic Arrogance för att jag spelade ut mer än en creature. Andra matchen försöker jag ha detta i åtanke men förlorar istället på grund av en kombination av Thoughtseize och removal spells. 4-2 Loss

Game 6 vs Abzan Control

En upprepning av förra rundan. Första matchen spelade jag trippla Ordeals och sätter ordentlig press på min motståndare, men han hittar Elspeth och får henne till att vinna matchen innan jag hittar ett sätt att komma igenom alla tokens. Andra matchen blir det Tasigur som sätter käppar i hjulet för mig. Trots att jag får ner honom på 8 i liv så lyckas han hitta mer removals, med Tasigur, än vad jag kan dra protection. Det slutar med förlust och eftersom jag inte har någon chans på att nå dag 2 så väljer jag att droppa från turneringen. 4-3 Loss

På söndag (dag 2) så finns det även något som kallas för Super-Sunday där vinnaren får en resa till Seattle och en komplett, foilat Modern Masters set. Inte helt dumt ändå. Jag känner fortfarande för att spela Heroic men plockar ut allt det gröna för att göra leken lite enklare. En klassisk W/U Heroic registrerar jag.

Super Sunday Game 1 vs G/W Megamorph

Kiblers lek som han spelade i senaste Pro Touren. Match ett började med en mulligan till 5 för min del. Dock så hittar jag alltid korten jag behöver och kan tidigt sätta press på min motståndare. När han till sist är på väg att vända matchen så topp deckar jag en Gods Willing och kan få in den sista skadan som behövs. Match två få min motståndare en riktigt bra hand och kan döda min creatures med hjälp av Deathmist Raptor och Dromoka's Command. Den tredje matchen är det min motståndare som får göra en mulligan till 5 och hinner aldrig med innan jag har en 8/8 som han inte kan blocka i spel. 1-0 Win

Super Sunday Game 2 vs G/R Devotion

En lek som jag verkligen vill möta med 4st Aqueous Form i mitt main deck. Första matchen blir ett tight race. Jag lyckas spela två Ordeal of Heliod på en Hoplite medan min motståndare bygger en arme med två stycken Whipserwood Elemental. Jag hittar efter en stund en Aqueos Form och kan stänga matchen. Andra matchen slutar relativt fort då min motståndare rampar ut Dragonlord Atarka medan jag är uttappad. Tredje matchen blir lik den första. Jag har en Aqueous Form på min starthand och börjar tidigt nöta ner min motståndare innan han får chans att spela något farligt. 2-0 Win

Super Sunday Game 3 vs Abzan Control

Om ni inte har fattat så är detta en dåligt match up för mig. Även denna gång är det en kombination av Thoughtseize och Ultimate Price som kostar mig matchen. 2-1 Loss

Super Sunday Game 4 vs Sultai Control

Match ett vinner jag ganska fort eftersom min motståndare fastnar på 4 länder. Andra matchen drar min motståndare mer removal spells än vad jag drar protection och jag ger upp när jag inte har ett svar på en Ashiok som härjar fritt på planen. Tredje matchen slutar i vinst då min motståndaren istället drar för mycket länder och för lite gas. 3-1 Win

Super Sunday Game 5 vs Abzan Control

På något märkligt sätt lyckas jag och Markus Eliasson möta varandra. Ännu värre för min del då han spelar den lek jag inte lyckats vinna en enda match mot denna helg. Naturligtvis är detta omgången då allt faller på plats för min del. Både match 1 och 2 så har jag hela tiden rätt svar på Markus removals. 4-1 Win

Super Sunday Game 6 vs G/R Devotion

Min motståndaren är en kinesisk herre som spelar super stressigt, förmodligen för att få mig att missa triggers eller något liknande. Lyckligtvis är detta en bra match up för mig så jag lyckas hålla mig lugn. Första matchen vinner jag ganska enkelt då jag kedjar Defiant Strike -> Defiant Strike -> Ajani's Presence -> Gods Willing för att döda honom exakt. Andra matchen lyckas jag med att spela fyra Ordeal of Thassa på en och samma creature. Naturligtvis hittar jag även en Aqueous Form för att stänga matchen helt. 5-1 Win

Super Sunday Game 7 vs Sultai Control

Kommer ärligt talat inte ihåg något från denna match. Enligt min anteckningar får jag ner min motståndare på 2 i liv men förlorar ändå. Jag kan endast anta att det är som vanligt i dessa matcher. Motståndaren har removals där jag saknar skydd. 5-2 Loss

Super Sunday Game 8 vs Abzan Control

Första matchen får jag ut alla mina Ordeal of Heliods på en och samma creature. Dock så blir jag inte hjälpt av att ligga på 54 i liv när min motståndare spelar ut Elspeth utan att jag hittar en enda Aqueous Form. Andra matchen slutar som 90% som alla andra matcher mot Abzan. Jag förlorar mot en kombination och ryck (Thoughtseize, Duress) och removals (Ultimate Price, Heros Downfall). 5-3 Loss

Super Sunday Game 9 vs Red Deck Wins

Avgörande match för min del. Vinner man 6st matcher så får man i alla fall lite priser (tickets för att köpa kort, playmats, boosters etc). Första matchen vinner jag med hjälp av Seeker of the Way och tillräckligt med protection. Andra matchen gör jag en mulligan till 4 och nästan vinner. Min starthand var två länder och två Lagonna-Band Trailblaizer. Jag fortsätter med att dra Seeker of the Way och flera Ordeal of Heliod. Dessvärre så är det även i denna match som jag gör mitt största missplay som kostar mig matchen. Jag ligger på 4 i liv och min motståndare på 2. I spel har han Eidelon of Great Reveal och Zurgo Bellstriker. Jag har en Lagonna-Band Trailblaizer som är tappad samt en Battlewise Hoplite som är 3/3. Han anfaller med 1 kort kvar i handen. Av någon anledning så blockar jag Eidelonen istället för Zurgo. Naturligtvis har han en Searing Blood på handen som han kan spela för att avgöra matchen... Tredje och avgörande förlorar jag mot en extremt aggressiv hand av min motståndare som riktar all bränn i ansiktet på mig. 5-4 Loss

Sammanfattning:

Även om jag är lite bitter över att ha förlorat min sista match på Super Sunday så är jag nöjd över helgens prestation. Det är alltid extremt roligt att spela Grand Prix turneringar och få spela mot riktigt duktiga spelare. Fick ju även chansen att träffa lite kändisar och få kort signerade och bilder tagna.
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing." - George Bernard Shaw

Bild
Användarvisningsbild
Qucas
Niclas Berg

Re: GP London + Super Sunday

Inläggav Advena » tis 25 aug 2015, 07:16

Alltid grymt najs med bra turneringssrapporter! Tack för trevlig läsning!
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Cogo-Sempai » tis 25 aug 2015, 11:45

Härlig läsning! Synd att det inte gick hela vägen.

Kan vi få se de två decklistsen du spelade med? :-)
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Mangler » ons 26 aug 2015, 07:21

Instämmer med föregående talare, mycket trevlig läsning :D
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler