[Viktigt] Constructed-legalitet, Ixalan

Här finner du information om uppkommande turneringar och events, men också rapporter från gamla.

[Viktigt] Constructed-legalitet, Ixalan

Inläggav Exodite » mån 25 sep 2017, 13:36

Hejsan allesammans!

Jag hoppas att de som deltog i helgens pre-release av Dino Pirates of Ninja Island, uh, Ixalan hade ett fantastiskt äventyr och att ni inte är för utmattade för att delta i föreningens event nu i veckan. :)

I vanlig ordning vill jag ta tillfället i akt att påminna om att kort från Ixalan blir legala för spel i Constructed-event (Standard, Modern, Commander etc.) från och med setets release-dag, vilket är nu på fredag den 29e september. Dvs. ni får tyvärr inte spela med de Ixalan-kort ni har öppnat under pre-release eller dylikt innan nu på fredag.

What's in Standard är en utmärkt referens för spelare som är nya till spelet och Standard i synnerhet.

Den 29e september sker även den årliga rotationen av just Standard, vilket medför att från och med detta datum är kort från Battle for Zendikar, Oath of the Gatewatch, Shadows over Innistrad samt Eldritch Moon inte längre legala i formatet - såvida de inte även är tryckta i något av de set som är fortsatt Standard-legala.

Väl mött!
Bild
Exodite

Re: [Viktigt] Constructed-legalitet, Ixalan

Inläggav Cogo-Sempai » mån 25 sep 2017, 18:57

What, roterar det hela 5 set på samma gång? Från 2 olika block?

Shiet, nya standard kommer vara enkelt att pinpointa vad som är "bästa" leken :D

Roterar det alltid ut två block? (Eller ja, alltså med det menas då att det bara roterar ut varrannat nytt block)
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Exodite » mån 25 sep 2017, 21:58

Cogo-Sempai skrev:Roterar det alltid ut två block?

Tradiotionellt sett roterar det ut ett år med set, så även nu.

Dock har detta tidigare inneburit ett block (bestående av tre set) samt ett basset (7th Edition, Magic 2012 etc.) men i och med övergången till block med två set (BFZ -> XLN) och inga basset så ser det annorlunda ut. Dvs. det roterar fortfarande ut samma mängd set (4), men dessa tar formen av två block (bestående av två set vardera) istället för ett block (bestående av tre set) och ett basset.

Den spontana gissningen i nuläget är väl att Kaladesh-blocket till en början kommer vara väldigt framträdande i formatet då dess power level är märkbart högre än Amonkhet och Ixalan. Men det lämnas upp till den kommande tidens turneringar att visa såklart. :)
Bild
Exodite

Inläggav Cogo-Sempai » tis 26 sep 2017, 08:23

Ah! Det förklarar saken! Tack Daniel :)
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Advena » tis 26 sep 2017, 20:54

Exodite skrev:Jag hoppas att de som deltog i helgens pre-release av Dino Pirates of Ninja Island, uh, Ixalan hade ett fantastiskt äventyr(...)
:D :D
Hahaha well put Sir.

Jag hoppas också det var både fantastiskt och äventyrligt, det verkade mycket uppskattat i lördags.

Jag passar på att dino-ninja in i tråden och skamlöst nämna att vi på Spelkällan fått in en rejäl skeppslast med Ixalan Boosters idag, och några Bundles och DeckBuilders. Så vi är redo för release fredag!

Missa inte att det är Ixalan Draft på fredag dessutom!
Ska sprida det på fb och lägga upp forumtråd också.
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Återgå till Events & Turneringar