Projekt 360 (egna kort/kub) [360/360]

Kubdraft är ett format där man draftar ett speciellt set, byggt för att just draftas.

Re: Projekt 360 (egna kort/kub) [360/360]

Inläggav Advena » ons 19 jun 2013, 13:26

Najs najs!

Haha ja, Sinkhole släng dig i väggen! Jag gillar ändå bilden måste jag säga, och om det inte är lite eldigt and stuff på marken (eller liknande) så borde den inte kunna ta länder tex. Håller med om att det är sjukt svårt att designa kort när alla bra namn är tagna, och ofta till kassa gamla kort dessutom hehe.

Jag är klart mer sugen på att signet of signets stays as it is, tapped känns onödigt. Sjukt bra indeed, men den vinner ju inte matcher osv, så den är både snyggare och clean'are så här.
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mangler » ons 19 jun 2013, 14:37

Nice med uppdateringar!

Då jag är sämst på allt vad art och flavor och sånt där så kommer här lite props och slops:

Props:
Faithless Looter känns helt enormt extremt jätte jätte jätte bra, speciellt med Madness i kuben, men även i allmänhet. Card quality är vad röda lekar lever på. Fett med nice iaf :)
Rainbow Shard var en skön version av signets, Bra, jättebra, såklart, men det känns okej med tanke på omgivningen imo.
Future Shaman tycker jag känns väldigt intressant, och välbalanserad.

Slops:
Jag ogillar starkt att Doom Gaze dödar Enchantments och Artifacts.
Nerfningen av Deepfrost var lite väl extrem, näst intill ospelbar nu (med tanke på kubens power level).
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Ettess » ons 19 jun 2013, 14:52

Tack tack! Jasså, att Faithless Looter blev så pass bra alltså? Jag kommer nog ändå att behålla den as-is (annars nerf till 1/1a), en 1/2a utan evasion kan man blocka, speciellt som abilityn är uppbyggd. Power till madness är working as intended.

Rainbow Shard var en typisk "add because it's simple" som jag fick idé till från ett annat forum. Enkla och bra effekter är fint.

Nya Future Shaman har vissa intressanta synergier som jag hoppas att folk upptäcker och abusar, men tror absolut att den är balanserad då man måste jobba ganska hårt för sin eventuella card advantage.

Deepfrost skulle man nog kunna buffa upp på nåt annat sätt, men kommer nog ändå att behålla den as-is (alltså, som "is", get it?), men behåller den nog som filler som den är nu, så får man se om den petas eller buffas vid senare tillfälle. Ospelbar? Kanske. Men jag är inte så säker på det. Får se.

Vad gäller monosvarta Vindicate så stötte jag på en diskussion om det, men lyssnade inte på varningssignalerna i att svart "behöver" vitt eller grönt för att hantera enchantments. Det köper jag. Hur wordar man en BB-sorcery snyggt då? "Destroy target creature, land or planeswalker?". Non-enchantment permanent låter så bökigt.
Användarvisningsbild
Ettess
Simon Strålberg

Inläggav Mangler » ons 19 jun 2013, 14:59

Vill du seriöst kombinera [card]Dreadbore[/card] och [card]Sinkhole[/card] till kostnaden av BB?

Jag har inget emot de effekterna i Mono-B, men jag känner mig allmänt försiktig till [card]Sinkhole[/card] och när du dessutom buffar den till att bli jäkligt bra även om motståndaren har all mana som behövs så tycker jag den känns på gränsen till för bra.

Uppa mana kostnaden eller ge den en extra drawback tycker jag (pay life eller något kanske?)
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Cogo-Sempai » ons 19 jun 2013, 15:28

Samtidigt blir den balanserad på ett sätt utav att det bara finns en kopia av kortet i kuben. Vet inte om det är ett rättvist argument däremot :-/ men klart är iaf, att den är rejäl. Mycket sämre som ensamt kort i en lek jämfört med ett playset. Ska man ta hänsyn till såna argument för just. Kubkort?
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Advena » ons 19 jun 2013, 15:47

Ja man ska definitivt ta hänsyn till sånt när man designar en kub, det är en bra poäng Thomas. Tex i pauperkuben finns det contructed-kort som inte ens får va med av den anledningen [card]Echoing Truth[/card] är bra exempel.

Ang att den blir en kombination av [card]Sinkhole[/card] och [card]Dreadbore[/card] så... JA, haha. Nä det är sant, det kanske blir lite väl. Men samtidigt är en "2/1 haste battlecry, för 0" rätt galet också, och jag tycker gott att dubbelsymbolen kan få räcka som drawback hehe xD
Men som sagt, point taken, så ska man nerfa den tycker jag BB och pay life equal to cmc eller nåt i den stilen. Känns flavourmässigt mysigt tok-svart dessutom!

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Ettess » ons 19 jun 2013, 21:23

Ja, jag var seriös med Dreadbore/Sinkhole i formatet, hade nog fungerat. Men visst inser jag hur sjukt bra det är, autoinclude i (nästan) alla svarta lekar - okej, antagligen lite för bra. Ah well, back to the drawing table på den. Var tvungen att fundera vad Danne menade med 2/1 haste med Battle Cry för 0, och tycker att det är en väldigt "orättvis" liknelse. Det är ju en engångseffekt, och så måste man ju jobba för att få madness :P

Men jag tycker inte att man kan använda "det är kub, därför är det okej"-argumentet alltför ofta. Men ibland, ja. Vissa effekter är ju mindre kraftfulla i ett kubformat också. Det viktigaste är att undvika orättvist bra kort som gör det tråkigt att spela. Visst, en [card]Sol Ring[/card] har man kanske plats med, men alla djur kan inte vara [card]Dark Confidant[/card], och så vidare. Just nu känns det som att powerleveln fortfarande är allmänt hög, men inte lika farligt obalanserad som i första testningarna. Vi får väl se imorgon, nån kanske piskar ihjäl motståndaren med Faithless Looter in i Ghitu Madcap innan man ens hinner spela sin Doom Gaze ...
Användarvisningsbild
Ettess
Simon Strålberg

Inläggav Ettess » fre 21 jun 2013, 14:47

Patch 1.3 printades ut innan torsdagsmagicen igår.

Patch notes :
New cards:
Chord of Calling*
Domri Rade*
Doom Gaze
Faithless Looter
Frenzied Jaguar
Ghitu Madcap
Lightning Legionnaire
Mana Tax
Rainbow Shard
Rancor*
Reprimand
Rising Glory
Shout of Danek
Sintel, Woodhill Champion
Temporary Illusion
Warleader's Helix*
Whispers of Lulla

*Denotes existing cards

Changed cards
Ambush Forcemage: Nerfed to require cost to return
Avatar of the Depths: Changed art
Bloodstinger: Nerfed effect, added creature type
Cloudshifter: Nerfed to cost 2UW to blink
Cry of Radha: Buffed power
Dancing Sprite: Effect now returns ~.
Deepfrost Blade: Buffed to be more powerful
Deepfrost Knight: Nerfed ability (now costs mana)
Defiance Battlemage: Nerfed ability to now be more restrictive
Deny: Changed to simply 5-card thoughtseize
Duskblade Prowler: Changed name and art
Eldra, Mist Sage: Balanced
Emeralde, Spirit Guardian: Changed art
Future Shaman: Totally revamped
High-Elven Husher: Remade into a 3/2 with Shroud
Icehill Bowman: Fight ability now requires kicker
Icehill Watchman: Changed frame, slightly altered freeze ability
Llanowar Herald: Improved wording
Lulla, Queen of Life: Improved wording
Mageblade: Buffed to be more powerful
Minotaur Siegebreaker: Nerfed to cost 6 mana
Mist Moon: Upkeep effect changed to only reveal if required
Mox Rune: Changed art
Night Ranger: Changed frame
Nightfall Redeemer: Is now mono black
Null Moon: Balanced by restricting the sacrifice effect
Path to Exile: Improved wording
Rainbow Essence: Changed to affect all multicolored spells (but only reduce cost by one)
Ramosian Rogue: Changed to more balanced ninjutsu-effect
Rebel Silencer: Change to mono white
Rejuvenation: Altered flavour
Remand: Added text
Restoration Angel: Fixed printing error
Slug Fiend: Changed wording
Tidal Mind: Nerfed to cost 1UUU
Vein Slasher: Altered abilities to streamline madness
Wizard Robe: Buffed to be more powerful
Voice of Vrynn: Changed return-effect to affect any permanent

Removed cards:
Angel of Reflection
Azureblade
Bad Sun
Bog Walker
Bogardan Hellkite
Corrupted Vinebeast
Cruel Escape
Dark Guardian
Darkalley Cutthroat
Dragon Priestess
Heavenly Inspiration
Hellkite Overlord
Icehill Tormentor
Infination
Legend
Priest en-Vec
Scylla of the Depths
Seal of Fire
Shadow Dancer
Sinister Huntress

Några ytterligare förändringar som behövs märktes under spelandet, i övrigt ganska nöjd med stödet för arketyperna och hur interaktiva och lagom snabba matcherna är. En sak som man märker är att det finns så gott om playables så att man lätt kan hålla sig i samma färger som någon annan utan att få en ospelbar lek, även om man får klart mer power om man lyckas cutta färger rätt och hålla sig på "sin kant". Några av de effekter som "verkar" brutna är ändå sånt som man ändå måste jobba för att få igång, så "working as intended" skulle jag säga. Typ Deep Grave och Deep Thought (fick båda i min lek, som var väl anpassad för dem) var riktigt bra kort, men inte för bra - och inte heller alltför lätta att få igång. Detsamma med kort som Ghitu Madcap, som antagligen kan bli ännu galnare i rätt lek, men ändå fick göra lite jobb vid rätt tillfälle. Verkar som att Ranger of Videnth hämtar både Ghitu Madcap och Faithless Looter... :)
Användarvisningsbild
Ettess
Simon Strålberg

Inläggav Advena » fre 21 jun 2013, 15:06

Sweet! Shit va kul! Måste lira nån sväng till veckan eller så!

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Ettess » tis 25 jun 2013, 20:43

Tog upp dessa kort med Jens bl.a., har tänkt klämma in ett par one-drops som jämnar ut kurvan och piffar upp vissa synergier som finns i de olika färgkombinationerna. Detta är första utkastet, men något åt detta håll, vad tros? Warcry Shaman behöver jag nog hitta ett vettigare namn på.

Spoiler! :
Warcry Shaman.jpg
Warcry Shaman.jpg (50.16 KiB) Visad 3215 gånger
Harbor Elf.jpg
Harbor Elf.jpg (45.27 KiB) Visad 3215 gånger
Lifesong Dryad.jpg
Lifesong Dryad.jpg (45.08 KiB) Visad 3215 gånger
Användarvisningsbild
Ettess
Simon Strålberg

FöregåendeNästa

Återgå till Kub