Marabou-kuben vill höra din åsikt

Kubdraft är ett format där man draftar ett speciellt set, byggt för att just draftas.

Marabou-kuben vill höra din åsikt

Inläggav Mattias » lör 05 maj 2012, 10:01

Spoiler! :
Hej!
Med varje nytt set kommer nya kort som vi måste mosa in i kuben. Tyvärr puttar detta ut andra awesome kort, och även i Avacyn Restored är detta fallet. Vi har fått in det mesta relativt smärtfritt men som vanligt är vitt ett evigt problem.
Korten vi vill ha in denna gång är [card]Silverblade Paladin[/card], [card]Restoration Angel[/card] och [card]Terminus[/card].
Jag och Jens diskuterade det hela i söndags utifrån kortlistan vi hade i våra huvuden men kunde inte enas. Så nu skulle jag vilja ha lite outside input. Mest för att det är intressant att höra fler infallsvinklar men även för att detta forumet lider av galet Lillehammer-syndrom efter pre-releasen och något måste göras!
Nedan har ni nuvarande vita listan i kuben. Enjoy:
[deck]1 Goldmeadow Harrier
1 Savannah Lions
1 Mother of Runes
1 Elite Vanguard
1 Weathered Wayfarer
1 Isamaru, Hound of Konda
1 Mikaeus, the Lunarch

1 Porcelain Legionnaire
1 Cloistered Youth
1 Mistral Charger
1 Soltari Monk
1 Soltari Priest
1 Soltari Trooper
1 Stoneforge Mystic
1 Stormfront Pegasus
1 Thalia, Guardian of Thraben

1 Fiend Hunter
1 Flickerwisp
1 Mirran Crusader
1 Mirror Entity
1 Soltari Champion

1 Hero of Bladehold
1 Kor Sanctifiers
1 Ranger of Eos

1 Karmic Guide
1 Reveillark
1 Baneslayer Angel
1 Cloudgoat Ranger

1 Yosei, the Morning Star
1 Sun Titan

NONCREATURES
1 Land Tax
1 Oblivion Ring
1 Parallax Wave
1 Reconnaissance
1 Faith's Fetters

1 Disenchant
1 Enlightened Tutor
1 Mana Tithe
1 Path to Exile
1 Swords to Plowshares

1 Elspeth, Knight-Errant
1 Gideon Jura

1 Armageddon
1 Austere Command
1 Balance
1 Catastrophe
1 Day of Judgment
1 Spectral Procession
1 Wrath of God[/deck]

Jag garanterar inte att ett förslag här kommer vinna eller något liknande att forumet ska ha "final-cut". Däremot garanterar jag att vi kommer lyssna, ta in och värdera era åsikter. Så snälla, discuss!

http://www.cubetutor.com/visualspoiler/633
Mattias
Mattias 'Tråddödarn' Jakobsson

Re: Marabou-kuben vill höra din åsikt

Inläggav Ettess » lör 05 maj 2012, 12:57

[card]Silverblade Paladin[/card] > [card]Mirror Entity[/card] (gillar inte Mirror Entity som "fun-factor", men det kanske bara är jag...)
[card]Restoration Angel[/card] > [card]Flickerwisp[/card]

[card]Terminus[/card] är jag inte säker på vad jag ska tycka om, även om det ju finns rätt okej library-manipulation i kub. I så fall skulle jag säga att den borde ersätta [card]Catastrophe[/card], eller kanske [card]Reconnaissance[/card]?
Användarvisningsbild
Ettess
Simon Strålberg

Inläggav Advena » lör 05 maj 2012, 13:36

Kul, det här gillar jag! Jag blir så bortkollrad när jag gör sånt här med er för ni kan det så mycke bättre än jag. Nu kan jag kolla och klura, länge och långsamt haha :D

[card]Silverblade Paladin[/card] och [card]Restoration Angel[/card] är trevliga kort, gillar dom skarpt.
Håller med Simon om att [card]Mirror Entity[/card] känns lite vek i jämförelse. Det stående problemet med att jag lirat kuben mindre än dom flesta (av oss som ändå lägger sig i alltså) visar sig igen, men jag minns inte att jag sett nån spela på den lilla spegelmuppen någonsin.
Sen vill jag nog faktiskt hålla med om att [card]Flickerwisp[/card] är ett rätt bra target att byta återställar-ängeln mot också. Flash gör skillnad, toughness gör skillnad, instantflicker istället för eot gör skillnad. Sen kan man ju resonera att återställaren inte funkar med [card]Karmic Guide[/card] vilken är erratad till "angel spirit" och det lär ju göra bla Jens lite ledsen i ögat. Men jag gillar ändå återställaren bättre än flick-vispen.

soulbond of awesomeness > liten spegelmupp
återställare med vingar > tjejigt bakredskap
Sen kan man ju resonera för att ha med både vispen och återställaren imho. Flickra är en skitkul funktion som man ju kan utnyttja till allt möjligt... och omöjligt, och säkert ännu mer än så.

Jag gillar personligen inte [card]Terminus[/card] alls. Jag drog en på både dag ett och två på prellehelgen och spelade den inte ens. Som nån sa, boardwipe är sjukt bra men bara bra när du tjänar mer på det än motståndaren. Kan du inte kontrollera den är den typ inge kul alls. Sen finns det ju såklart librarytrix som Simon nämnde, men jag tycker ändå inte den får vara med å leka.
Personligen tycker jag heller inte [card]Mana Tithe[/card] har en plats i kuben, bland allt annat gottigt. Visst är det ett trevligt kort, som finns i extra-trevlig promoversion, men den mäter sig väl inte med andra fina kort som varit på tal.
Jag har heller aldrig gillat [card]Parallax Wave[/card], men jag vet ju att den är bra egentligen så jag ger den bara en dishonorable mention och inte kicken helt och hållet.

Alltså, mina ören i vågskålen:
[card]Silverblade Paladin[/card] > [card]Mirror Entity[/card]
[card]Restoration Angel[/card] > [card]Terminus[/card]
[card]Flickerwisp[/card] > [card]Mana Tithe[/card]

~
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mangler » lör 05 maj 2012, 14:07

Flickerwisp är gudomligt bra, och jag tar inte gärna ut ett 3-drop för ett 4-drop (egna åsikter nu)

Mirror Entity gör väldigt mycket i de lekar där den är bra (typ overrun-effekt), men jag håller med om att den förmodligen är ett av de lösaste korten just nu

Reconnaissance är där på prov just nu, den kommer nog få vara kvar ett tag till så får vi se hur bra/dåligt den fungerar tror jag

Min personliga röst just nu är att ta ut enlightened tutor, mirror entity och catastrophe för dessa 3 kort
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Mattias » lör 05 maj 2012, 16:56

Härligt med lite respons!
Då ska vi se;
[card]Mirror Entity[/card]: Antar att jag är största förespråkaren för detta kortet. Ett kort som tyvärr fallit på grund av en brist på vit aggro på senaste tiden. Ett kort som till och med visar sig i Power-kuber i storleksordningen 360, och är en fantastisk mana-dump i en lek som snabbt tar slut på gas. Nej, mina herrar, agree to disagree. Stays
[card]Flickerwisp[/card]: Jag kan se resonemanget med att byta ut detta kort mot [card]Restoration Angel[/card], ett argument som jag la fram i söndags. Ett mer mana för Flash, större rumpa och en snabbare blink effekt. Vad man inte får mer av är power och (power=cmc)+evasion+positiv effekt=power om ni förstår vad jag menar. Stays
[card]Mana Tithe[/card]: Den vita ninjan av kort. "Ett öppet vitt betyder väl bara path eller plog, lugnt, då spelar jag min Wrath på hans [card]Savannah Lion[/card] [card]Goblin Guide[/card] och [card]Mirror Entity[/card]". Typ. Skämt åsido så är detta scenario inte alls omöjligt då man mot en aggressiv lek ofta inte har tid att spela runt en spell och ge motståndaren en till ostörd attackfas. Stays.

Måste dock se det som ett bra argument mot Flicker och Mirror att både Daniel och Simon valde just dem.
Mina personliga picks är just nu dessa:
[card]Enlightened Tutor[/card]: Aldrig kul att copy-catta Jens nu när jag slängde ut ett rop på hjälp från "outsiders" men känns smått underwhelming. Ett kort som ger ett annat kort känns sådär när det är begränsat som detta. Plus att det har sett mindre och mindre spel in-favor för djur som faktiskt kan bära de equipments detta kort hämtar. Att det är sjukt överskuggat av [card]Stoneforge Mystic[/card] hjälper inte precis.
[card]Fiend Hunter[/card]: Aha! en underdog i denna diskussion. 2 for 1? Kan ju vara bra i ett balanserat limited format a lá Inn-Inn-Inn men i ett format med de bästa instant removals världen skådat plus riktiga 2 for 1s som [card]Flametongue Kavu[/card], [card]Shriekmaw[/card] och dess likar faller detta kort kort. Ett kort som kan göra motståndarens Doom Blade till en riktigt awkward 3 for 1 tycker inte jag hör hemma i kuben...

Sen är väl [card]Terminus[/card] inte något jag vill ha in i kuben om jag ska vara ärlig. Även i detta limited format är en wrath inte något en viss lek alltid vill ha så man kan inte riktigt räkna med Miracle i ekvationen. Dessutom har vi inte nog mycket graveyard abuse för att göra tuck-delen av kortet relevant 90% av fallen. [card]Hallowed Burial[/card] känns som ett kort som allt för länge varit utanför kuben och den kan vi snacka om istället. Men att denna skulle vara i närheten av [card]Catastrophe[/card] förstår jag mig verkligen inte på. Jag tror heller inte en välskriven C-uppsats i ämnet kan ändra den åsikten. Jens?
Mattias
Mattias 'Tråddödarn' Jakobsson

Inläggav Mangler » lör 05 maj 2012, 18:04

Jag ska inte försöka övertala dig (igen) till något du inte vill ;P

Catastrophe är bra och kan gott få stanna över terminus, det jag lite själviskt skulle vilja få tillbaka till kuben är att kontroll ska bli bra igen, just nu är det ganska svårt att få ihop en vettig kontroll lek då aggro har så mycket kort-ekonomi och tempo att kontroll lekarna inte har en chans att hinna ifatt, det jag tänkte med terminus är att den bör passa bra ihop med blått där man har en del library manipulation och sådant, brainstorm, top, ponder till viss del bör göra att den kan bli en lirare i leken tycker jag. Men det är förmodligen ganska få fall så ifall du motsätter dig det så ska jag inte övertala dig mer.

Enlightened Tutor har länge varit ett 24:e kort till de lekar som VERKLIGEN vill ha den (typ recurring nightmare, tretchery, skullclamp lekar) då den ändå oftast inte gör nog mycket eller är nog flexibel ifall man råkar dra den vid fel tidpunkt eller har för få bra targets i leken.

Fiend Hunter kanske inte är så bra som man vill, så den kanske man kan ta ut, kloka ord Mattias :)
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Ettess » lör 05 maj 2012, 22:55

Ang Mirror Entity är jag medveten om att han är bra, men gillar han inte. Men OK, stannar, flr bra kort. Vågar man ta ut nån Shadowgubbe då?

Mana Tithe, +1. Gillart.

Terminus är ett av de sämsta mirakelkorten imo, tycker gott det kan skippas.

Vill du få ut ett kort till tycker jag tutorn är iffy.
Användarvisningsbild
Ettess
Simon Strålberg

Inläggav Cogo-Sempai » sön 06 maj 2012, 10:47

Alright, my time for input!

Först, saker jag tycker ska ut.

Fiend Hunter - Det här korten borde tamefan vara svart. Tänk på de gamla Nightmaresen från Torment. Ut med dig, du förstör flavourn. Plus, som Mattias säger så suger du.

Flickerwisp - Fine, du har stor power och flyger, men en ability som typ "kopierar ett korts effekt". Kom igen nu, jag tar hellre ett kort som gör något av sig själv än dig. Tex Restoration Angel.

Cloudgoat Ranger - Alla andra säger att du är ett bra kort. Du tar med dig vänner och du kan flyga. Personligen förstår jag inte varför jag inte gillar dig. Konstigt. Jag tror att felet ligger i mig, du är nog bra, men hade sett snyggare ut om du vore rare =/

Enlightened Tutor - Du söker, men till kortförlust. Sånt gillar jag inte. Det finns en anledning till att du alltid är det kortet som cuttas ur mina pooler när jag dragit dig i hopp om att du ska vara bra. Vill jag söka så splashar jag svart eller blått.

Mana Tithe - Du är ett skämt. En fånig parodi på den färg som gör det du gör bättre. Nej ut med dig, jag är inte rädd för dig och jag vill inte spela med dig.

Catastrophe - Dig hade jag egentligen ingen åsikt om innan jag läste Manglers kommentar om dig. Jag håller med honom i det han säger förutom att jag tycker att Terminus gör jobbet bättre än dig. Vilket är lite skumt, hur kan jag tycka raka motsatsen till dig Mangler på grund av den text du skrev som förespråkar Catastrophe? Catastrophe passar bättre i en aggrolek och Terminus bättre i en kontroll-lek.

Angående de ni vill ha in i smeten. Samt kommentarer på annat.

Silverblade Paladin - Fine, du är bra. Du känns som en bror till Mirran Crusader.

Restoration Angel - Hej du mysige, dig gillar vi. Puss i ljumsken på dig!

Hallowed Burial - Alltså du är helt OK. Men i en värld där jag kan få Wrath of God och Day of Judgment över dig? Njaaa.

Orim's Chant - Jag saknar dig. Du kan vara skitjobbig utav dig själv och du vara lika elak som att sätta ett häftstift på elektriska stolen, med hjälp av andra kort.

Peacekeeper - Det var någon som ville ha lite mer kontroll hörde jag?
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Advena » sön 06 maj 2012, 11:04

[card]Orim's Chant[/card]
[card]Peacekeeper[/card]
(bara för jag inte vet vad dom gör)

På vilket sätt är [card]Terminus[/card] bättre än [card]Catastrophe[/card] i en kontroll-lek? En kontroll-lek har väl ännu mindre nytta av den än en ww-lek, du får ju inte kontrollera den själv liksom.
Jag har heller aldrig gillar [card]Cloudgoat Ranger[/card], men efter alla gånger jag och Jens har diskuterat det så har jag konstaterat att det, precis som du också säger, nog är mig det är fel på :mrgreen: hehe
Oj, vilket utbrott på stackars [card]Mana Tithe[/card]. Men iofs håller jag som sagt med dig om att den inte är så skrämmande, om man bara kommer ihåg att den är där.

edit:
[card]Orim's Chant[/card] va ju väldigt trevlig, men den gör det ju bara en gång om man inte har massa trixigheter, så den känns inte tillräckligt bra för att lägga in imo...
hmm, [card]Peacekeeper[/card] känns väl lite för klen? Även om den helt klart kan va mysig. Men hellre då [card]Propaganda[/card], [card]Collective Restraint[/card], [card]Windborn Muse[/card] osv imho.
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mangler » tis 08 maj 2012, 20:00

Uppdateringar

Rött UT
Spoiler! :
[card]Lash Out[/card]
[card]Aftershock[/card]
[card]Banefire[/card]

Rött IN