Rarities-kuben!

Kubdraft är ett format där man draftar ett speciellt set, byggt för att just draftas.

Re: Rarities-kuben!

Inläggav Advena » lör 04 jul 2015, 10:20

Mattias skrev:Kommer ihåg Jens lek. Många episka kamper mellan den och Jakobs Warp World.

Ska kika senare idag. Var en hel del så behöver sitta i lugn ro vid en dator :)

Najs :D
Det var tiden jag var utomlands så jag minns zoan allra bästa från gamla goa alara-kuben. Ah alara, those were the days :D

Jaa absolut det skulle jag också ha velat.
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mattias » lör 04 jul 2015, 19:58

Jag kör väl bara det jag inte håller med om eller är tveksam om, mer tidseffektivt så :)

IN:
[card]Ojutai Monument[/card] - Kanske är denna som ska ge plats åt [card]Ethercaste Knight[/card] eller [card]Esper Stormblade[/card], signet känns mkt mer stabil i både midrange och control-artifacts.

[card]Caged Sun[/card] - Semi-do nothing, vid sex mana känns det sådär att få 2-4 mana extra plus lite pump. [card]Hall of Triumph[/card] känns som mycket bättre alternativ, nog bättre att lämna sex-mana ramp till edh.

[card]Vedalken Orrery[/card] - 4 mana för ingen impact, vilken lek är den tänkt till?

[card]Liquimetal Coating[/card] - Osäker på denna, finns det nog mkt som bryr sig om mängden artifakter, eller som integrerar med Coating på nog häftiga sätt?

[card]Tangle Spider[/card] - Vet inte om denna råkades sättas in och sen togs ut eller tvärtom. Hursom är det väl 2ish power uppoffrat för Flash vilket känns under kurvan. Om denna skulle hamna i min lek skulle jag vara grymt besviken och överraskad.

[card]Kathari Screecher[/card] - Sure, Wind Drake med upside, men vars passar den in. Var inte UW-flyover borta?

[card]Override[/card] - Så med 3 artifakter ute är den fortfarande en strikt sämre Mana Leak. Lite för cute "artifakter är en grej"-signal när den mest troligt aldrig ens passar i den leken.

Tror det var slutet av den uppdateringen. Återkommer senare med outs jag inte håller med om. Denna lista var väldigt grov, bäst att inte kritisera kort för tidigt innan man sett de in action i deras arketyp.
En grej som jag märkt med artefakterna är att det inte riktigt vet vars det är påväg. Står det artefakt i rules-texten så åker det in. Ramp, kontroll och aggro. Skulle behövas en röd tråd i UW känns det som.
Mattias
Mattias 'Tråddödarn' Jakobsson

Inläggav Advena » sön 05 jul 2015, 14:26

Helt med på [card]Ojutai Monument[/card]! Eftersom [card]Ethercaste Knight[/card] finns som uc så bytte jag in den direkt. Signet är indeed bättre än monumentet.

[card]Caged Sun[/card] känns väl cool i vissa lekar ändå, och vore ju kalas att få lägga in med en [card]Master Transmuter[/card] hehe. Men kuben ska onekligen inte byggas för magic christmasland så det känns fint att det är minst en slot öppen för Origins-tech då :D
[card]Hangarback Walker[/card] ser jäkligt fin ut som sagt tex.
Är [card]Etched Champion[/card] kul eller tråkig?
[card]Hall of Triumph[/card] kan definitivt va najs!

[card]Vedalken Orrery[/card] kändes kul i allmänt kontrolliga lekar eller tex UG+flerfärgat eller så. Men kan absolut hålla med om att den är lite för smal för att a så awesome som jag vill att den ska vara.

[card]Tangle Spider[/card] gillar jag. Främst i UG då, eftersom den ärketypen i stort sett går ut på att man vill kunna hålla mana uppe och eot lägga nåt om man har mana kvar. Kombinerat med goda ramp-möjligheter i grönt så känns stor-spindeln alldeles förträfflig imo. Sure den kommer alltid va ett late-pick men jag skulle inte alls skämmas att ha den i leken.

[card]Kathari Screecher[/card] var för att ge lite mer mat åt grav-synnergierna iom unearth.
Både BG och UB blir ofta BUG så jag tänkte den passade där. Däremot är den ju liten och klen så den kan absolut anses som för dålig även till dom lekarna.

[card]Override[/card]. Ja, du har väl rätt iofs. Känns najs att ha den som synnergi-hint om inte annat, men den kan absolut komma att bytas ut allteftersom artifacts-temat strömlinjeformas lite mer.

Håller helt med om att UW ännu är väldigt spretigt. Ska se vad vi kan göra åt saken :D och särskilt efter Origins kommit.

Ser fram emot mer input! Månge tack!

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mattias » mån 06 jul 2015, 04:29

Var inte jättemycket som togs ut som jag har nåt emot.
[card]Drown in Sorrow[/card] och [card]Pyroclasm[/card] var väl sådär. Det är nåt som behövs för att hålla weenies och tokens in check för kontroll-lekarna. Det jobbiga med sådana kort är att de är döda i andra matchups. Bästa är väl att välkomna sideboardande I guess.

[card]Mantle of Leadership[/card] var väl lite synd för jag tycker det är ett coolt kort som kan komma in från vänster i tokens leken. INgen jätteförlust dock.
Mattias

Inläggav Advena » mån 06 jul 2015, 05:19

Ja verkligen, jag känner exakt likadant med alla dom tre.

Egentligen hade jag velat ha med mera sideboardkort för att det blir ett mycke djupare draft-format. Det är ju bara att sålänge man inte aktivt promotar sideboardande så blir dom istället så himla tråkiga att ha med.
Hmmm... Kommer vi orka sideboarda verkligen?

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mattias » mån 06 jul 2015, 13:09

Jag tycker att man ska bejaka behovet av kort som grovt jämnar ut vinst/förlust fördelningen. [card]Naturalize[/card] är ju kanske ointressant då det inte finns samma sorts problemkort här som i Marabou. Däremot ett kort som [card]Pyroclasm[/card] borde kanske få finnas tillgängligt då spot-removal sällan räcker till mot t.ex. vettiga token-lekar. Detta borde innebära att man kan hålla i några kort på sidan om och vid behov iaf sideboarda utan att en motståndare som kanske sket i det känner att det blir orättvist.
Mattias

Inläggav Mangler » mån 06 jul 2015, 13:27

Det hade varit smidigt med lite länkar till cubetutor ;)

Det krävs en hel del jobb för att hitta den senaste versionen genom att gräva runt här just nu :P
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Advena » mån 06 jul 2015, 15:15

@mattias:
Ja iofs det kan jag absolut hålla med om!

@Jens:
Oh jamen absolut! Klart du ska få länkar! Sorry mate, my bad.
Hela listan: http://www.cubetutor.com/viewcube/1098
DRAFTA: http://www.cubetutor.com/draft/1098
Uppdateringarna i bloggform: http://www.cubetutor.com/cubeblog/1098

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mangler » mån 06 jul 2015, 15:37

Du får gärna lägga länkarna i första posten, eller något annat smidigt ställe så de inte faller bort efter några sidors diskussion igen :)
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Advena » tis 07 jul 2015, 05:31

Absolut! Trodde dom fanns där.
But now they do! :D

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

FöregåendeNästa

Återgå till Kub