Tribal-Kuben [363/360]

Kubdraft är ett format där man draftar ett speciellt set, byggt för att just draftas.

Re: Tribal-Kuben [363/360]

Inläggav Moe » mån 17 feb 2014, 12:54

Var tvungen att göra lite småändringar, men nu ska hela listan stämma.. Wizard-listan kommer troligast att ändras när alla Merfolk kommit på plats. Skulle även vilja hinna testdrafta dom för att se hur dom beter sig, om dom är nog många osv..

Kuben innehåller fortfarande lite över 50% creatures vilket låter som ett minimum tycker jag. Som jämförelse såg jag att Marabou har runt 35%. Dessutom ligger 70% av kuben inom tribes, så ungefär 30% är alltså kort som är mer eller mindre tillgängliga för alla (inkl manafix).

@Mattias: Vore najs att se lite testdrafter, ska försöka hinna med några själv också och kommentera lite. Har inte testat sedan senaste uppdateringarna, men kört några gånger med 4 och 5 spelare efter jul. Det är som bekant en del mindre erfarna spelare här i piteå, och jag tänker mig att en del synergier är lätta att missa för dom. Det gått bra och folk har haft kul, men jag tror formatet är roligast för oss som varit med ett tag och dessutom känner igen dom flesta korten (eller åtminstone lätt kan sortera in dom i en lekarketyp). Vi har oftast inte kört strikt 3/15 -draft utan oftare med principen 'fler boosters, slänga några kort i varje, se mer av kuben' .
Moe

Inläggav Moe » fre 28 feb 2014, 15:47

Senaste tillskotten i brevlådan:

[deck]Shizo, Death's Storehouse
Taurean Mauler
Merrow Reejerey
Master of the Pearl Trident
Coralhelm Commander
Master Biomancer[/deck]

Sjöjungfruerna är nu officiellt en mini-Tribe i kuben, och kan fungera som ett aggro-alternativ i U/UG. Förutom nya lords finns ett gäng Merfolk Wizards sen tidigare, men jag ska kolla över siffrorna så att det finns nog många för att stödja strategin.

+ shockland- och checkland-cyklerna är kompletta och alla åtta tempel finns nu.
Moe

Inläggav Mangler » fre 28 feb 2014, 16:11

OMG Biomancer kommer vara stört i UG Wizards :D
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Advena » lör 01 mar 2014, 11:10

Awesome! :D
Kul med sjöjungfrurna! Gillas definitivt :D

Av vad jag har sett har jag har tyckt wizards känns lite svaga, och egentligen är ju Biomancer en given splash i alla lekar snarare än att stötta just wizards. Men ska bli jättekul att testa mera!
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Moe » mån 03 mar 2014, 11:19

Hmm. Jo wizards är fortfarande ett problem.

En möjlig tråd är 'simic': [card]Master Biomancer[/card], [card]Sage of Fables[/card], [card]Simic Manipulator[/card], [card]Cytoplast Manipulator[/card] och så klart då möjlighet att lägga in mer stöd som bryr sig om +1/+1-counters. Lite tråkigt, men wizards (of the coast) har ju pushat detta genom åren så det finns iaf stöd i kortpoolen.

En annan tråd är att ta in mer merfolk för att ge bra stöd för en blå aggro-tribe, och backa mer på wizards då de ändå är underspelade.

Ett tredje alternativ är att behålla wizards som huvudtribe, och ta in mer spells för att ge dem mer kontroll-karaktär.

Kanske nån kombination av dessa tankar kan vara lösningen för blått? Ge gärna feedback/tankar (:
Moe

Inläggav Mangler » mån 03 mar 2014, 11:29

UG Wizards var sjukt stabilt när jag spelade dem, som jag sa då också så hade jag gärna sett några fler spells (i stil med [card]Repulse[/card])

Det är däremot en svårspelad Tribe, den förlitar sig kanske mer på trix än någon annan då den i allmänhet har lägre power level än de andra tribsen. Men sjuka mängder till card-advantage!

Gärna något mer trix, och cutta gärna några av de riktigt dåliga wizardsen (kanske är gjort redan?) men annars tycker jag det känns som en ganska stabil tribe
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Advena » fre 14 mar 2014, 17:16

Idé förresten!
What about Allies? Vore inte det kul för å få större incitament att "splasha en tribe"? :D

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Advena » tis 22 jul 2014, 14:23

Wants new list!
(senast när du har tech'at in [card]Kokusho, the evening star[/card] iaf) :D

Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Moe » tis 22 jul 2014, 16:50

Ny lista utlovas om en vecka eller nåt! Kuben är nerpackad i flytten, om jag inte minns fel, men har spånat lite på den och har en del idéer som ska införlivas!
Moe

Föregående

Återgå till Kub