Marabou Forum-Rotisserie

Kubdraft är ett format där man draftar ett speciellt set, byggt för att just draftas.

Marabou Forum-Rotisserie

Inläggav Mattias » fre 10 apr 2015, 05:34

Hej allihopa! Redo för att skaffa lite fler forum-inlägg genom att peppa kub?

Jag lyssnade häromdan på podcasten Limited Resources där de pratade om en Modern Rotisserie draft som genomfördes av diverse Wizards-anställda. De pickar helt enkelt från ett enormt booster fyllt med alla kort som är legala i Modern.
Draftordningen är samma genom hela detta enorma booster där man draftar spelare 1-8 och sedan tillbaka 8-1. Under draftens gång har man fullständig information vad resterande spelare har pickat och detta ger ett intressant informations-element som man bör ha i åtanke under draftens gång.

Efter att ha hört om formatet fördes mina tankar snabbt, som de ofta gör, till Marabou-kuben. Modern draften utförs under obestämd tid över Twitter, och varför inte då göra det genom detta forum?

Alla kubens 360 kort kommer att draftas
Draften sätter igång så fort vi har 8 spelare som är intresserade av de hela och ingen deadline på när den ska vara klar sätts.
För att ha koll på vilka kort som är pickade och vilka som har pickat vad kommer ett google-dokument att skapas och redigerings-behörighet ges till alla deltagare. Dessutom kommer allas pooler uppdateras in i detta inlägg löpande.

Draft-ordningen (och alltså vem som får det första picket) randomiseras efter att 8 spelare visat intresse.
För att detta ska flyta på någorlunda bör du som vill vara med vara någorlunda aktiv på forumet. Ett varv picks över en dag borde inte vara för mycket begärt.
Det finns absolut möjlighet att styra upp spel med lekarna när vi väl är klara. Dock ska inte detta avskräcka spelare som bor långt bort – allas lekar byggs och kan testas av annan spelare om någon inte har möjlighet att komma vid speltillfället. Det är främst draften som är det mest intressanta.

Än finns inget google docs skapats men detta redigeras in i detta inlägg snart.
Länk till hela kublistan hittas på http://www.cubetutor.com/visualspoiler/633.

Formatet för ett ”pick” bör vara dylikt följande i fet stil:
Mattias Jakobsson
Pick: Disenchant
Nästa spelare: Jens Åström

Detta för att signalera vems nästa pick är i senaste inlägget.

Inte för att vara elak utan snarare för att få detta att flyta på någorlunda kommer man efter 24 timmar utan ett pick kunna få en ”24-timmarsvarning” av vem som helst av de andra deltagarna. Denna innebär att man har 24 ytterligare timmar på sig att göra sitt pick, annars kommer man tilldelas ett basic-land och draften går vidare.
Tidsskillnaden mellan senaste picket och en varning måste vara minst 24 timmar.

I vanlig kubordning så är det 8 spelare som gäller. Ge gärna en mail som man kan bjuda in till ett google-doc(Om jag nu får det att funka) i er anmälan.

Anmälda:
1. Mattias Jakobsson
2. Daniel Sundberg
3. Jens Åström
4. Thomas Alatalo
5.
6.
7.
8.

Hoppas nåt sånt här visar sig intressant för iaf 8 personer :) Väl mött!
Mattias
Mattias 'Tråddödarn' Jakobsson

Re: Marabou Forum-Rotisserie

Inläggav Advena » fre 10 apr 2015, 06:26

Lätt att jag är på! :D
danielsundberg87@gmail.com

Hur stor nackdel tror du jag får om jag inte använder google-docs utan bara kollar folks picks här genom tråden?
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mattias » fre 10 apr 2015, 07:10

Så länge du kan försäkra dig om att du inte som pick 250 råkar ta ett kort som nån pickade vid pick 103 så. Doc bör hållas uppdaterad så om nån inte har möjlighet vid sitt pick att göra det så får denne gärna skriva det så någon annan kan fixa.
Allas pooler hoppas jag att man kan hålla uppdaterad i denna tråd sä du behöver inte docs för att få reda på att nån forcear awesome combo deck 1.

Google Docs var främst tänkt att svara på frågan "vad är kvar?" när man börjar komma relativt djupt in i draften :)
Mattias
Mattias 'Tråddödarn' Jakobsson

Inläggav Advena » fre 10 apr 2015, 07:50

Jamen det låter toppen! :D
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Mangler » lör 11 apr 2015, 12:27

Jag är givetvis intresserad av detta också!
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Cogo-Sempai » sön 12 apr 2015, 13:33

Jaow jaow :)
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai