Dagens Lek! 2017-04-06 Ub Faeries

"Moderna" kort från 8th och framåt. Ett kompetativt men balanserat format.

Dagens Lek! 2017-04-06 Ub Faeries

Inläggav Cogo-Sempai » tor 06 apr 2017, 21:26

Dagens Lek! 2017-04-06

Spelade följande lek idag:

[deck]1 Swamp
6 Island
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
1 Sunken Hollow
1 Watery Grave
2 Creeping Tar Pit
3 Polluted Delta
1 Scalding Tarn
4 Darkslick Shores
4 Mutavault

4 Bitterblossom
4 Spellstutter Sprite
4 Mistbind Clique
2 Vendilion Clique
1 Scion of Oona
2 Jace, Vryn's Prodigy

1 Sword of Feast and Famine
2 Cryptic Command

4 Spreading Seas
4 Remand
4 Ancestral Vision
4 Fatal Push[/deck]

Sideboard
[deck]2 Bribery
3 Spell Snare
2 Dispel
1 Hurkyl's Recall
2 Surgical Extraction
2 Ceremonious Rejection
1 Bojuka Bog
1 Nihil Spellbomb
1 Vedalken Shackles[/deck]

Satt vid middagsbordet och diskuterade kvällens planer med frugan. Lång historia kort så fixade vi barnvakt och jag skulle kasta ihop en lek innan kl 17:00. Hej å hå, bara kasta ihop något och skynda sig iväg och lämna lillen till sin Farmor!

Vann 2 av 3 rundor, sen var jag tvungen att åka och hämta Lillen igen :)
1-2 mot [card]Blood Artist[/card]+ Sac Outlet-combo. Matchen kändes bra, men Mr Levander spelar tight och lurigt.
2-1 mot Mono-Black. Kontra alla svåra hot, slå vilt i luften. [card]Sword of Feast and Famine[/card] var inte direkt dåligt :)
2-1 mot RG Titan Valakut. Ironiskt nog var de 4 maindeckade [card]Spreading Seas[/card] istället för Serum Visions awesome i denna match. Finns vissa händer med Faeries-lekar som tamefan är Unbeatable (involverar att perfekt kontra hot med Spellstutter Sprite), spelar mindre roll hur man pilotar då. [card]Bribery[/card]var kul att spela :)

Ändringar som borde gjorts på leken:
-4 [card]Spreading Seas[/card]
-1 [card]Scion of Oona[/card]
-1 [card]Remand[/card]
-1 [card]Scalding Tarn[/card]

+4 [card]Serum Visions[/card]
+2 [card]Inquisition of Kozilek[/card]
+1 [card]Polluted Delta[/card]
Missar som gjorde probably för att jag kasta ihop leken så fort. Hittade inte en fjärde Polluted Delta, men ja, det gjorde mindre skillnad egentligen.

Andra tankar:
[card]Fatal Push[/card] är frigging awesome till denna lek-ärketyp. Första gången jag är riktigt nöjd med Fatal Push i en Modern-lek till och med. Passar verkligen som handen i handsken.
Att köra [card]Spell Snare[/card] i sideboarden var en ny grej jag ville prova. Brädade in alla 3 i varje match, awesome card, true story.
[card]Jace, Vryn's Prodigy[/card] är fortfarande skitkul att spela med, jag behöver gå med i AL. (Anonyma Lootare)
[card]Bribery[/card]är också skitkul att spela med när man möter till exempel Tron-varianter. Underspelad i Modern, hear my words.
[card]Scion of Oona[/card] har jag försökt och försökt med, den är inte nog bra. Vilket känns konstigt för läser man på kortet vad det gör känns det som ett 350kr Mythic Rare.
[card]Sword of Feast and Famine[/card] känns skön när man får untappa sina länder. Tycker därför att det är det absoluta bästa svärdet att spela med till denna lek-ärketyp. Som jag nämnt tidigare ovan finns det händer med Faeries som inte går att vinna mot. Med lite flyt och gärna att man är On the Play, blir Spell [card]Stutter Sprite[/card] till [card]Counterspell[/card], [card]Mistbind Clique[/card] till [card]Time Walk[/card] och [card]Bitterblossom[/card] ett slags orättvist Emblem. [card]Serum Visions[/card] är bra och viktigt för att få till detta. Det är väl det som är svagheten med Faeries också, samtidigt som korten fungerar oerhört välsmörjande ihop, så känns det som grus i maskineriet om något råkar gå lite snett. Tycker att det är en lek-ärketyp som verkligen belönar träning. Det är svårt att spela Faeries, men också roligt!
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Re: Dagens Lek! 2017-04-06 Ub Faeries

Inläggav Ulke » fre 07 apr 2017, 21:21

Tror att faeries är helt okej nu, viktigast i modern är att du kan din lek och dina matchups väl. Men som du säger så måste den kurva bra.
Har du kikat in dessa artiklar om faeries?
http://www.mtgmintcard.com/articles/wri ... -in-modern

https://www.channelfireball.com/videos/ ... n-faeries/
Ulke

Inläggav Cogo-Sempai » fre 07 apr 2017, 21:51

Nice! Bra läsning och film Henke! :)

Jo, Faeries är inte ens nästan lätt att spela. Belönar verkligen att man tränar i förväg
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Ulke » fre 07 apr 2017, 22:55

Här var PVs textbaserade artikel. Med vad jag tror är samma video inbäddad?
https://www.channelfireball.com/articles/faeries/
Ulke

Återgå till Modern