B/R storm brainstorming

"Moderna" kort från 8th och framåt. Ett kompetativt men balanserat format.

B/R storm brainstorming

Inläggav Monje » lör 04 apr 2015, 06:56

Jag har funderat lite på svart/röd storm och guldfiskat lite. Den känns en aning långsammare(kanske 0.5 tur) än blå/röd, dock så verkar den vara lite bättre på att spela en grindig match. Jag är dock inte säker på hur bra olika kort är då det verkliga testet är hur den spelar ut sig mot en motståndare.

Sorcery (18)
[deck]4x Burning Inquiry
3x Dark Deal
4x Gitaxian Probe
2x Past in Flames[/deck] (Jag har sett många spela 3, den är dock mycket lätt att hitta när du går av och det är inte ofta den behövs. När manan finns för den så har man ofta kört Waste Not -->wheel effekt och då vinner man oftast ganska lätt. Kanske borde vara bara en av dem.)
[deck]1x Raven's Crime
4x Reforge the Soul[/deck]

Artifact (2)
[deck]2x Locket of Yesterdays[/deck]

Land (16) Kanske cuttar en locket för ett till land.
[deck]4x Blackcleave Cliffs
2x Blood Crypt
4x Bloodstained Mire
2x Dragonskull Summit
3x Mountain
1x Swamp[/deck]

Creature (4)
[deck]4x Simian Spirit Guide[/deck] (vet inte om den här slotten borde vara Guides, [card]Pyretic Ritual[/card] eller [card]Lotus Blooms[/card] då alla har olika fördelar. Dock så känns ritalen svagast när man bara spelar 2 lockets.)

Instant (12)
[deck]4x Desperate Ritual[/deck]
[deck]3x Dream Salvage[/deck] (3 har känts som ett bra antal, att leken är baserad kring 12 kort som får den att ticka gör den väldigt enkel att använda.)
[deck]4x Manamorphose
1x Noxious Revival[/deck] (Ibland en game saver och ibland ett dött kort. Svårt att säga med den här.)

Enchantment (8)
[deck]4x Liliana's Caress[/deck] (bättre än Grapeshot i den här leken, jag testade med Grapeshot istället för Caress och Ascension istället för Dark Deal. Det blev mycket lättare att få dåliga draws och att få upp grapeshot till 18 är mycket svårare än att får motståndaren att diska 9 kort. Plus att en eller två Caress på bordet gör livet mycket svårare för en kontrings lek.)
[deck]4x Waste Not[/deck]

Tankar?
Monje
Markus Svensson

Re: B/R storm brainstorming

Inläggav Cogo-Sempai » lör 04 apr 2015, 14:17

Grymt intressant. Jag har tittat på [card]Dream Salvage[/card] förut och varit nyfiken på kortets potential. Dream Salvage + Wheel Effect är grymt intressant!
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Mangler » sön 05 apr 2015, 18:04

Jag gillar idéen, man spelar mycket fler high-impact kort än UR.

Jag vet inte om jag gillar Locket speciellt mycket, men jag uppskattar att inte ha några creatures i main deck.

Hur tror du leken står sig efter sideboard?
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Monje » sön 05 apr 2015, 20:16

Orsaken till att man spelar fler high-impact kort är ju lite för att man inte kan gräva lika väl efter dom. Locket är inte direkt ett fantastiskt kort. Men som en 2-of så är den helt okej, av mer än en anledningen...

Den andra anledningen är sideboard. Även om man inte har tillgång till en catch-all bounce effekt så har man mycket färre effekter som man bara förlorar till. Grav hat gör nästan inget, många kommer nog ta in det när de ser [card]Past in Flames[/card] och locket. Men de korten är nog oftast vart man börjar ta ut för att bräda in kort då leken lätt vinner utan dom. [card]Rule of Law[/card] effekter är lite irriterande, men om du sitter och wheelar en gång per tur med en [card]Liliana's Caress[/card] ute så vinner du ganska snabbt. [card]Thalia, Guardian of Thraben[/card] är lite jobbigare, men då man inte spelar creatures och har lätta kort att bräda ut så kan man lätt spela med 4 [card]Pyroclasm[/card] effekter.

Kontrings lekar är nog de svåraste att möta med den här leken, då det enklaste sättet att vinna är genom att resolva en 5-mana spell. Speciellt tempo som delver eller Splinter Twin, en bräda som innehåller någon blandning av [card]Duress[/card], [card]Ricochet Trap[/card] och [card]Boseiju, Who Shelters All[/card] känns som ett måste.

Om jag bara skulle göra ett side-board rakt av så skulle det nog vara något som det här:

[deck]2x Pyroclasm
2x Anger of the Gods
4x Duress
2x Ricochet Trap
2x Boseiju, Who Shelters All
2x Leyline of the Void
1x Smallpox[/deck]

Måste titta lite närmare på match-ups för att få en bättre idé om det dock.
Monje
Markus Svensson

Återgå till Modern