G/W modern lek.

"Moderna" kort från 8th och framåt. Ett kompetativt men balanserat format.

G/W modern lek.

Inläggav khaelan82 » sön 18 okt 2015, 10:52

Hejsan!

Efter gårdagens månadsturnering då jag lyckades bli kvalifiserad till nästa Invitational så funderade jag över modern. Jag har inte spelat det tidigare och tänkte
att det hade varit kul att ha en lek ifall jag nu skulle lyckas få tid över till att komma till turneringen.

Så eftersom formatet är nytt för mig och jag har inte speciellt stor koll på korten som kom före Theros så tänkte jag be om lite hjälp.
Man vill givetvis ha en lek som kan vara lite competative, men med tanke på hur sällan jag spelar modern så får den gärna vara "budget" också.
Tankarna är att hålla mig till G/W då jag redan har dem fetchländerna i standard. Har även 4st hallowed fountain att byta bort ifall någon behöver.

Tittade runt lite på nätet och hittade en G/W token lek som såg rolig ut, men då jag inte vet nånting om formatet så har jag ingen aning om den faktiskt är bra eller
bara en tier 3 lek som passar för casual spel.

Men skulle bli tacksam för tips av dem som spelat mycket modern.

MVH
Mats E
khaelan82

Re: G/W modern lek.

Inläggav Mangler » tis 20 okt 2015, 12:10

Hej Mats!

Kul att du intresserar dig och börjar förbereda dig redan nu!
Ifall du är inställd på GW och vill hålla dig hyfsat budgetvänlig så tänkte jag här presentera ett förslag åt dig. Det finns såklart utrymme för egna förändringar efter korttillgång eller smak, framför allt så vill jag rekomendera att du spelar en del så att du får lära dig vad som finns och går att göra i formatet i större utsträckning.

[deck]4 Dryad Militant
4 Birds of Paradise
4 Path to Exile

4 Fleecemane Lion
4 Qasali Pridemage
2 Scavenging Ooze

4 Loxodon Smiter
4 Kitchen Finks

4 Wilt-Leaf Liege

1 Sigarda, Host of Herons

2 Gavony Township
3 Tectonic Edge[/deck]
20 GW Land (fetch/shock/tango/whatever)

Sideboard:
[deck]3 Choke
2 Stony Silence
2 Rest in Peace
3 Ghost Quarter
2 Fracturing Gust
2 Torpor Orb
1 Pithing Needle[/deck]

Dyrare eller alternativa kort:
Spoiler! :
[deck]Elspeth, Knight-Errant
AEther Vial
Aven Mindcensor
Leonin Arbiter
Thalia, Guardian of Thraben
Sword of Fire and Ice
Sword of Light and Shadow
Spellskite
Voice of Resurgence
Brimaz, King of Oreskos[/deck]

Inte riktigt tokens kanske, så du får väl ta det hela med en nypa salt. Du får gärna posta dina tankar och funderingar så kan vi försöka hjälpa dig att hitta rätt! :)

Framför allt rekomenderar jag att testa spela både leken och formatet för att få en känsla över hur det kan se ut och gå till.
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav khaelan82 » tor 22 okt 2015, 10:45

http://tappedout.net/mtg-decks/22-10-15-allys/

Slängde ihop denna efter jag kikat runt lite. Kan det vara nått?
Mana basen lade jag bara upp som hastigast. Måste man säkert ända på en del.

Många utav dessa kort har jag redan så det var därför jag tänkte se om det kan fungera. Cavern of Souls var tokdyr så den kanske jag får klara mig utan.
khaelan82

Inläggav Cogo-Sempai » tor 22 okt 2015, 11:12

Visst du har några stabila Beaters.

Du skulle behöva något skydd för removal eller Counterspells för att negera dem. Annars är det stor risk att du spelar enligt typen "Kräkas ut handen och hoppas att jag vinner"-Aggro. Det är inte en dålig taktik, men till Modern behöver man vara riktigt jävla Aggro och snabb för att den taktiken ska fungera. Markus Svensson har spelat en liknande lek den du la upp nyss, han spelade Blå-Vitt har jag för mig. Fungerade nice.

Spontant skulle jag säga dra ner på Shock och höj antalet Basic-länder.
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Cogo-Sempai » tor 22 okt 2015, 11:28

Btw, tror jag har 2 Full Art Hada Freeblade i en låda jag gärna blir av med om du är intresserad :)
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Monje » tor 22 okt 2015, 15:11

Jag har byggt en ny 4 färgad, utan blått ally lek som jag håller på att testat. Jag har byggt en budget variant av den på MTGO och med tanke på att metat är över 50% snapcaster+bolt+terminate/path+kolaghan's command/lightning helix av vad jag har mött så är jag imponerad över att budget varianten håller över 50% vinster. 4-0 mot bogles också, i princip det enda riktigt relevanta kortet jag har mot dom i SB är 1x Thalia. Jag skulle kalla den en mycket bra tier 2 lek med en full sideboard, cavern och gideons som jag saknar på MTGO. Jag kan lägga upp budget listan, med lite förklaringar bakom vissa kort, om du är intresserad.
Monje
Markus Svensson

Inläggav khaelan82 » fre 23 okt 2015, 10:24

Gör gärna det! Hade varit intressant att se.
khaelan82

Inläggav Monje » fre 23 okt 2015, 23:12

Det här är då budget varianten:

Main board
[deck]4x Champion of the Parish
4x Hada Freeblade
4x Expedition Envoy
4x Bojuka Brigand
4x Oran-Rief Survivalist
4x Akoum Battlesinger
4x Kazandu Blademaster
2x Thalia, Guardian of Thraben
2x Drana, liberator of Malakir
1x Mirror Entity
1x Kabira Evangel
2x Lantern Scout
3x Munda, Ambush Leader
4x Ally Encampment
4x Ancient Ziggurat
2x Plains
2x Godless Shrine
1x Sacred Foundry
1x Temple Garden
4x Windswept Heath
3x Marsh Flats[/deck]

Side Board
[deck]1x Thalia, Guardian of Thraben
2x Lantern Scout
2x Kabira Evangel
1x Mirror Entity[/deck]

En överflödande sideboard eller hur?

Det är en exakt kopia av vad jag spelar på MTGO just nu. [card]Champion of the Parish[/card] och [card]Hada Freeblade[/card] är ganska självklara, de är korten som gör leken ett hot. Jag har även lagt till [card]Expedition Envoy[/card] för att jag har alltid känt att leken behöver ett till ally 1-drop. Notera att du inte alltid vill spela [card]Expedition Envoy[/card] tur 1, om du har bara den och 2-drops och du har en match-up som handlar om stora saker(som t.ex. bogles) så kan det vara bättre att spara på den så att du kan spela den tur 3 med ett andra 2-drop.

Om vi går vidare till 2-dropsen så har vi flera liknande här som alla blir lite sämre än de föregående: [card]Kazandu Blademaster[/card], [card]Oran-Rief Survivalist[/card] och [card]Bojuka Brigand[/card]. Den sista kan kännas dålig p.g.a att den inte kan blocka. Men du blockar inte så mycket, så det är en mycket mindre downside än det ser ut. [card]Thalia, Guardian of Thraben[/card] är vårat enda riktiga svar på kombo annat än att döda dom först, och det är en tur 4 guldfisks lek så vi kan inte alltid tävla. Hon är även ganska bra mot blåa tempo/kontroll lekar. Dock så kände jag att 3 main deck var för mycket då det kunde leda till onödiga mulligans. [card]Akoum Battlesinger[/card] är det nästa bästa 2-droppet efter blademastern, hon ser intet sägande ut först. Men hon kan enkelt lägga till 7+ skada(bortsett från triggers på andra allies) på turen som du ska avsluta någon.

[card]Drana, Liberator of Malakir[/card] är inte hemskt snabb finisher. Men det här är ett tema som du kommer se med 3+ dropsen, de är inte till för att döda snabbt. Men för att se till att matchen inte springer iväg. Orsaken till det är för att dina snabba kills kommer från att ha 1-drops, om du går 2-drop in i 3-drop så kommer du ofta hamna i en grindig match. Då behövs oftast saker som gör något utöver att hjälpa dina tidiga creatures döda din motståndare. Drana är här för att hon kan enkelt avsluta mtchen själv med evasion och hon växer ifrån lightning bolt efter 1 attack. Hon blockar även delvers väl. [card]Mirror Entity[/card] är din [card]Overrun[/card], om han lever turen och du har ett bräde så kan du oftast anfalla in i vad som helst. [card]Kabira Evangel[/card] är evasion, han tar dig förbi boardstalls eller ignorera chump blockers. [card]Lantern Scout[/card] är ditt trump kort i aggro match-ups, om går kurvar ut i honom så vinner du oftast direkt.

[card]Munda, Ambush Leader[/card] är orsaken till att leken har flera 1-ofs. Han kanske ser lite meh ut för ett 4-drop. Men jag ska jämföra honom med hans 2 motståndare: [card]Collected Company[/card], mycket populär och bevisat stark. Men även om du alltid 2 bra allies ur den så vill ja ha en Munda över den, varför? Först så kommer han ner och slår för 3 direkt, vilket betyder att du oftast gör lika mycket skada som att du fick 2 ally triggers från collected company. Han value efter det är också galen, efter att ha testat honom kan jag säga att du måste oftast rotera leken mer än ett helt varv innan han slutar ge gas. Om han inte hanteras så får du för restan av matchen sitta tillbaka och spela bra allies. Det gör också att din gröna splash kan vara ett enda land. Den svåra här är [card]Gideon, Ally of Zendikar[/card], men han är inte budget; så han kommer i slutet :)

[card]Ally Encampment[/card] är en dröm att spela med. Du kan rädda creatures, få nya trigger och massor av färger av mana. Notera dock att där är oftast inte värt att hålla upp Encampent mana förrän du börjar sakta ner, då du bara förlorar tempo. [card]Ancient Ziggurat[/card] är ytterligare en orsak till att inte spela med [card]Collected Company[/card] eller [card]Gideon, Ally of Zendikar[/card]. Den ersätter [card]Cavern of Souls[/card] som ett budget val, Cavern är betydligt bättre dock. Shock länder så att du kan spela alla dina spell genom bara fetchar. 2 basics för [card]Blood Moon[/card]. 7 vita fetchar för att hämta dessa länder, spelar ingen roll vilka vita fetchar det är; även om [card]Flooded Strand[/card] kan förvirra med motståndaren om du inte har ett 1-drop.

Sideboarden är inte komplett och har bara kort som jag redan har förklarat, det går att lägga till fler kort. Men jag lägger helst då till kort som är creatures p.g.a Ziggurat, så det har jag inte orkat tänka på än. Det som jag vet att jag ska lägga till är [card]Ethersworn Canonist[/card] och [card]Kataki, War's Wage[/card].

Om vi istället tittar på hur en lista som man får betala lite för, den som jag har byggt i papper:

[deck]4x Champion of the Parish
4x Hada Freeblade
4x Expedition Envoy
4x Bojuka Brigand
4x Oran-Rief Survivalist
4x Akoum Battlesinger
4x Kazandu Blademaster
1x Thalia, Guardian of Thraben
2x Drana, liberator of Malakir
1x Mirror Entity
1x Kabira Evangel
2x Lantern Scout
2x Munda, Ambush Leader
2x Gideon, Ally of Zendikar
4x Ally Encampment
4x Cavern of Souls
2x Plains
2x Godless Shrine
1x Sacred Foundry
1x Temple Garden
4x Windswept Heath
3x Arid Mesa[/deck]

Yup... stor skillnad här. 1 mindre Thalia och Munda för att ge plats till Gideon. 4 Ziggurats --> 4 Caverns. 3 [card]Marsh Flats[/card] --> 3 [card]Arid Mesa[/card] för att de ser bättre ut. Nu kan vi i alla fall gå in på [card]Gideon, Ally of Zendikar[/card]. Orsaken till att jag gillar honom är av samma anledning till att jag gillar Drana. I den här leken behöver inte ett 4-drop vara aggresivt. Antingen vinner vi redan eller så har vi blivit överkörda av removal. Munda må vara bra här, men Gideon är en gud mot lekar med mycket removal. Så han är bättre mot våra dåliga match-ups. Jag är dock inte helt säker på hur mycket jag gillar honom förrän jag har fått testa honom mer, då han inte kan bli okontringsbar som Munda och vi behöver hitta nog med vita sources vilket inte har varit ett jätte problem, men Munda är inte så mycket sämre.

Sideboarden blir en stor skillnad

[deck]2x Thalia, Guardian of Thraben
2x Lantern Scout
2x Kabira Evangel
3x Rest in Peace
2x Ethersworn Canonist
2x Stony Silence
2x Worship[/deck]

Har inte tänkt väldigt hårt här, men det är allmänt bra kort för en sideboard.

Det finns mycket som kan ändras, jag är inte säker på att Drana ska finnas i listan. Hon kanske ska vara 1 Kabira Evangel och 1 Lantern Scout istället. Det går också att ta bort både svart och/eller grönt från listan och lägga till vial. Jag tror dock att i vårat meta så är den här ganska listan ganska mysig. Sen är det bara att göra vilka ändringar som helst till den.

Tl;dr Decklists
Monje
Markus Svensson

Återgå till Modern