GW Ful-Combo från igår Onsdag 2016-03-09

"Moderna" kort från 8th och framåt. Ett kompetativt men balanserat format.

GW Ful-Combo från igår Onsdag 2016-03-09

Inläggav Cogo-Sempai » tor 10 mar 2016, 09:20

Denna Ful-Combo spelade jag igår

Hitta dit
4 [card]Commune with the Gods[/card]
3 [card]Unburial Rites[/card]
1 [card]Fauna Shaman[/card]

Combo-Bitar
1 [card]Saffi Eriksdotter[/card]
1 [card]Kozilek, Butcher of Truth[/card]
3 [card]Yosei, the Morning Star[/card]
1 [card]Gift of Immortality[/card]
1 [card]Enduring Renewal[/card]
2 [card]Evolutionary Leap[/card]
2 [card]Greater Good[/card]
1 [card]Progenitor Mimic[/card]
1 [card]Phantasmal Image[/card]
1 [card]Eternal Witness[/card]
1 [card]Sun Titan[/card]
1 [card]Protean Hulk[/card]

Interaktion med motståndare
4 [card]Path to Exile[/card]
1 [card]Qasali Pridemage[/card]

Rampa Mana
4 [card]Sylvan Caryatid[/card]
4 [card]Birds of Paradise[/card]

[deck]4 Windswept Heath
1 Canopy Vista
2 Temple Garden
1 Gavony Township
2 Horizon Canopy
1 Breeding Pool
1 Overgrown Tomb
3 Sunpetal Grove
1 Cavern of Souls
2 Saltcrusted Steppe
2 Plains
3 Forest[/deck]

Conclusions
* Det går inte att spela 2+ Kort-Combos för 4-7 Mana i Modern. Som dessutom inte ens vinner på fläcken....
* Path to Exile är ett bra removal, OM du kan interagera med motståndaren. Ta bort ett billigt hot och ge dem 1 land är inte kul när man själv försöker rampa. Borde spelat [card]Condemn[/card] istället.
* Batteri-länderna ifrån Timespiral är underspelade i Modern. ([card]Calciform Pools[/card], [card]Dreadship Reef[/card], [card]Fungal Reaches[/card], [card]Molten Slagheap[/card], [card]Saltcrusted Steppe[/card])
* Jag kan inte förstå hur [card]Enduring Renewal[/card] inte är spelad i Modern. Titta på kortet! Det ser helt Bonkers ut! :) Bryt det!
* [card]Protean Hulk[/card] är ett skönt Value-kort. Man måste inte ha en Combo att hitta med den. Man får riktigt mycket för de 7 mana den kostar att spela.
* [card]Progenitor Mimic[/card] är ett helt sjukt kort. Men den kostar 6 mana.
* [card]Commune With the Gods[/card] gräver djur eller enchantments samtidigt som den fyller din Graveyard. Nice!
* Av de matcher jag spelade så dödades mina [card]Birds of Paradise[/card] alla gånger jag behövde dem. Mina [card]Sylvan Caryatid[/card] var Immortals som rampade och stod ivägen för anfallande djur. Törs man påstå att den är underskattad i Modern? Den var riktigt bra i leken.
* [card]Evolutionary Leap[/card] måste jag brewa vidare på. Den genererar Value. För 1 Grön Mana. Det är bra.
* Jag hade alldeles för många [card]Unburial Rites[/card] för mängden sätt att sätta ner djur i Graveyarden. Hade nog räckt med 1-2.

Runda 1, Grixis Delver
Match 1: Han öser Boltar, Delvers och Delve-kort på mig, jag landar på 3 liv, han tappar ut sig. Jag drar Yosei, lägger ut, offrar till Greater Good, sen fick han aldrig untapa mer den matchen. Sen durdlar jag, lägger land, offrar Yoseijus, letar fler Combo-bitar för att fortsätta min kedja. Han drar, drar, drar och drar. Men hittar aldrig varken en Lightning Bolt eller Mountain :D Helt otroligt dåliga draws.
Match 2: Jag rampar honom med Path to Exile. Får sen äta Tasigur, flippade Delvers och allt annat. What can I do?
Match 3: Avskyr Path to Exile mer och mer. Springer in i Spell Snare och ifrågasätter vad fan jag har byggt för lek.

Runda 2, Black and White Tokens
Match 1-2: HAHA! Castigate, Thoughtseize, Bitterblossom, Tokens i horder.... En av matcherna lyckades jag lägga Greater Good, topdecka Yosei, lägga ut i spel, offra, tappa ner grejer, dra skräp. Passa turen, få tillbaka turen, dra något annat skräp, passa turen och förlora matchen. Wiiiieeeeee. Alltså hallå, Path to Exile mot Tokens? Inte ens kul.

Runda 3: Blue and Red Pyromancer Delver
Match 1-2: Enkel Matematik: Yosei < Vapor Snag. Fick aldrig ens lägga ut en Combo av något slag.

Runda 4: Temur goodstuff
Match 1-2: Ser alla hans draws genom Courser of Kruphix, ser genom det, att korten jag har på handen inte gör någon skillnad för vårt Board-state. Kul att Domri Rade ger både Haste och Hexproof. Tar bort den lilla interaktion jag har med hans lek. Har för mig att jag lyckas få ut en Yosei och offra till en enchantment för att låsa. Hittar sen inget mer, så låset fallerar som tidigare under kvällen. Det är nästan så man önskar att man inte fick se korten motståndaren drar av Courser of Kruphix. Då kanske man hade haft hopp om att kunna spela Magic istället :P

Det var kvällens Ful-Combo-lek! Kul när det fungerade iaf :P
Senast redigerad av Cogo-Sempai tis 16 aug 2016, 19:09, redigerad totalt 1 gång.
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Re: GW Ful-Combo från igår Onsdag 2016-03-09

Inläggav Mangler » tor 10 mar 2016, 12:31

Uppenbarligen behöver vi [card]Recurring Nightmare[/card] till modern!

Skämt å sido, hur går man vidare och förbättrar leken? Reveillark + Body Double? Kan det vara något?
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Återgå till Modern