Lite Lek tips skulle vara snällt :)

"Moderna" kort från 8th och framåt. Ett kompetativt men balanserat format.

Lite Lek tips skulle vara snällt :)

Inläggav countxave » tis 16 aug 2016, 15:51

Hej alla glada magic fantaster som varit med ett tag eller känner att de är någorlunda insatta i modern formatet. Jag håller på att slänga ihop en lek till casual modern spel både 1v1 spel och ffa spel och skulle behöva lite tips :)
Detta är korten jag skulle vilja bygga runt (eller liknande kort ifall någon kan bättre kort för att göra samma effekt): [card]Aven Mindcensor[/card] [card]Ob Nixilis, Unshackled[/card] [card]Maralen of the Mornsong[/card]
Tänkte något i stil med detta men vet inte riktigt hur jag ska göra så att:
1 Jag inte blir dödad innan jag får igång leken
2 Mina permanenter inte bara blir förstörda

[deck]3 Ob Nixilis, Unshackled
3 Maralen of the Mornsong
4 Blood Speaker
2 Ever After
4 Aven Mindcensor
4 Path to Exile
2 Privileged Position
2 Diabolic Tutor
3 Sorin, Grim Nemesis

4 Ghost Quarter[/deck]
countxave
Martin Jarlenstam

Re: Lite Lek tips skulle vara snällt :)

Inläggav Cogo-Sempai » tis 16 aug 2016, 17:07

Woah! Nice koncept! Ska fundera på det!

Spontant är väl early game-kort vad som behövs?
4 inquisition of kozilek
Kanske någon ramp-sten för att hinna få ut allt?
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav countxave » tis 16 aug 2016, 21:58

Jo sitter också och funderar på early gamet.

Funderar på om [card]Collective Brutality[/card] kan funka o kanske discarada [card]Ob Nixilis, Unshackled[/card] och ev en [card]Unburial Rites[/card] för att sedan kunna ta tillbaka ob på runda 4 eller 5. Samtidigt som man får 1-3 effekter att välja mellan
countxave
Martin Jarlenstam

Inläggav Mangler » ons 17 aug 2016, 07:48

[card]Leonin Arbiter[/card] är ett effektivt och billigt sökhinder, kan vara värt att kolla in.

Sorin och Ever After känns som att de tillför ganska lite till vad du försöker göra, Diabolic Tutor behövs knappast då du har så många delar som överlappar.
Om man ersätter dem med lite billigare kort, och interaktion (T.ex. Inquisition som Cogo-Sempai föreslog) så ligger man nog bra till.

Ska klura vidare lite :)
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Cogo-Sempai » ons 17 aug 2016, 16:23

Ok, jag har testat lite BW i Forge..

Leonin Arbiter är inte kul att spela med eller mot i Forge. Ingen kan betala mana för att få söka sitt library någonsin.... :D

Här är vad jag har kommit fram till hitills

1 [card]Ever After[/card]
1 [card]Unburial Rites[/card] - Tillsammans med Smallpox som "discardmotor" var min plan att få ner en Ob Nixilis i graveyarden och reanimera.

4 [card]Inquisition of Kozilek[/card] - Early Game, ryck är alltid bra.
4 [card]Smallpox[/card] - Försökte hålla mig BW, men det är svårt att få ner saker i graveyarden utan Rött eller Blått. Smallpox är typ en egen lekärketyp, men det kan finnas något här att utforska.

4 [card]Maralen of the Mornsong[/card]
4 [card]Ob Nixilis, Unshackled[/card]

2 [card]Hushwing Gryff[/card] - Random snubbe som stänger ner mycket av Moderns creatures. Stänger inte ner något av våra djur (som listan ser ut) ([card]Snapcaster Mage[/card], [card]Arcbound Ravager[/card], [card]Anafenza, Kin-Tree Spirit[/card], [card]Tidehollow Sculler[/card], [card]Elvish Visionary[/card] med mera med mera med mera...)
4 [card]Leonin Arbiter[/card] - Tanken var då att göra det bökigt att söka librarys. Forge var inte optimal plattform att speltesta med Arbiter dock...

1 [card]Devour in Shadow[/card]
1 [card]Disfigure[/card]
1 [card]Go for the Throat[/card]
4 [card]Path to Exile[/card] - Lite blandad kompott removal.

4 [card]Pristine Talisman[/card] - Tittade efter ramp-stenar för att hinna få ut Ob Nixilis. Tänkte på den här då den combar lite med Maralen. :) Är nog för seg egentligen, men ganska cute.

[deck]1 Swamp
1 Plains
2 Godless Shrine
4 Ghost Quarter
4 Isolated Chapel
2 Shambling Vent
1 Vault of the Archangel
4 Flagstones of Trokair
2 Geier Reach Sanitarium
4 Urborg, Tomb of Yawgmoth[/deck] - Ingen Fetch, pga av Leonin Arbiter. Vault of the Archangel var med när jag funderade på [card]Lingering Souls[/card]. Geier Reach var en ide' om att få ner feta djur i graven. Flagstones funkar in a pinch med egen Ghost Quarter, annars är den en sweet combo med Smallpox.

Intressant koncept med Ob Nixilis. Tror man vinner snabbt som blixten om du får resolva han och Maralen samtidigt. Behövs nog inget mer anti-sök egentligen.
Tänk er [card]Stranglehold[/card]i den här leken! :D
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav Ulke » ons 17 aug 2016, 21:50

Skulle någon form av 'alla spelare diskar sin hand och drar x kort' fungera? Diska hela motståndarens hand känns ju värt om de inte får dra några extra kort, då kan man dessutom få ner sin kombo med ob och typ unburial rites ner i gravhögen.
Problemet är väl att du inte kan spela ut maralen utan något av synergikorten, vilket lätt kan bli ett dött kort i handen.
Ulke

Inläggav countxave » sön 21 aug 2016, 16:42

gillar hur ni tänker :) Kom att tänka på att man kanske skulle kunna ha något som [card]Dark Petition[/card] för att söka upp [card]Maralen of the Mornsong[/card] när man väl behöver henne och spela med någon kopia mindre eller hitta andra delar snabbt. har man spell mastery så kan man ju spela henne direkt också.
countxave
Martin Jarlenstam

Återgå till Modern