Faeries

"Moderna" kort från 8th och framåt. Ett kompetativt men balanserat format.

Faeries

Inläggav Smaruc » fre 13 jan 2017, 13:47

så har funderingar på att bygga ihop en lek med Faerie tribal, den kommer dock vara mer budget vänlig än vad den skulle kunna vara.

Lands 23
4 [card]Secluded Glen[/card] följer temat på leken och lätt att få den att komma in otappad
4 [card]Faerie Conclave[/card] kan bli en faerie och slå,eventuellt en extra faerie för spellstutter sprite och tappa för mana
4 [card]Sunken Hollow[/card] har ing av shock land versionen så dem här får duga
2 [card]Cavern of Souls[/card] borde väl vara 4 men har bara 2
5 swamp
4 island

Creatures 30
4 [card]Spellstutter Sprite[/card] eventuell kontring och djur i ett kort
4 [card]Faerie Miscreant[/card] 1 drop som kan ersätta sig själv om man har fler ute
4 [card]Scion of Oona[/card] flash och ger +1/+1 och shroud till andra faeries, Ja tack!
4 [card]Oona's Blackguard[/card] rogue djur får en +1/+1 counter när dem kommer in och motståndaren måste diska kort om han/hon tar skada av dem om blackguard är i spel.
4 [card]Metallic Mimic[/card] ger mer synergi med blackguard samt +1/+1 counter till faeries (då jag kommer välja faeries)
4 [card]Thieving Sprite[/card] Långt ifrån en [card]Vendilion Clique[/card] men mycket billigare
1 [card]Mistbind Clique[/card] kan gärna tänka mig att tappa ner motståndarens land i deras upkeep
1 [card]Glen Elendra Liege[/card] lite mer pump till laget men kanske överflödigt då man redan har scion of oona
4 [card]Surveilling Sprite[/card] ett 2-drop som ersätter sig själv när den dör

instant
4 [card]Fatal Push[/card] är ju inget vitt i leken så ingen path to exile men THIS IS SPARTA! får gärna vara med och leka, är väl inte bra mot tron och reanimator lekar som har djur som är 5+cmc, eventuellt att man har några i SB och något annat tillsammans i main men det får väl metat avgöra.

sorcery
1 [card]Distant Melody[/card] potential att dra en hel del kort men även 0

enchantment
2 [card]No Rest for the Wicked[/card] är med som skydd mot sweepers.

har spelat den i forge dock utan mimic och fatal push då dem inte finns där ännu mot uw kontroll http://www.svenskamagic.com/deckbox/index.php?ID=126912 (tyvärr så kunde inte datorn spela vissa kort bra enligt programmet) vann alla matcher jag spelade men skulle ju vart mycket bättre att spela mot riktiga personer irl för att få en bättre bild av hur leken fungerar.

har ingen sideboard ännu då jag inte har börjat fundera på en ännu.

andra kort som kan vara intressanta
[card]Bitterblossom[/card] har ju 4 såna så dem skulle man kunna ha i leken för att få in mer faeries
[card]Vendilion Clique[/card] ett bra men lite dyrare kort som jag bara skulle införskaffa om leken känns bra och har chans att vinna
[card]Glen Elendra Archmage[/card] återigen ett lite dyrare kort men inte lika dyrt som vendilion och när jag tänker efter en nice kombo med mimic, sacca för att kontra, persist får tillbaka den på battlefield och får en +1/+1 counter som tar bort -1/-1 countern (det är väl så det funkar har jag för mig).

så där har ni leken och mina tankar om korten, vad tror ni om leken? och har ni några tips på kort som jag missat?
"I lay down the rules and channel my fiery impulses to destroy whatever stands in my way." /Smaruc, (kommer inte på något namn för pw)

Hen --> strange (it's the hen in hentai)
Användarvisningsbild
Smaruc
Marcus Forsberg

Re: Faeries

Inläggav Advena » fre 13 jan 2017, 14:56

Inte läst allt ännu, men spontant OOH ja Glen Elendra Archmage och Mimic'en är ju en asskön softlock :D
Daniel Sundberg (dci# 8213688007)

"Only the heroic and the mad follow the [card]Mountain Goat[/card] trail."
-So what does that make me? I've done it for a living ;)
Användarvisningsbild
Advena
Daniel Sundberg

Inläggav Cogo-Sempai » fre 13 jan 2017, 15:04

Jag har byggt ihop lite olika varianter av UB Faeries till Modern.

Har för mig att Jens och Kjällman även de, lånat kort och byggt ihop sina versioner.

Det intressanta är att alla 3 har i princip olika åsikter om hur man ska bygga leken! :D Faeires-korten ser vansinnigt stabila ut, men för mig fungerade de inte nog bra.

En lista jag har spelat ser ut såhär:
[deck]3 Inquisition of Kozilek
1 Thoughtseize
1 Dismember
1 Murderous Cut
1 Slaughter Pact
1 Tragic Slip

2 Vendilion Clique
1 Snapcaster Mage
3 Mistbind Clique
4 Spellstutter Sprite
2 Scion of Oona

3 Cryptic Command
1 Familiar's Ruse
3 Remand
2 Spell Snare
4 Bitterblossom
1 Sword of Light and Shadow

1 Swamp
6 Island
1 Island
2 Watery Grave
2 Creeping Tar Pit
4 Darkslick Shores
2 Ghost Quarter
4 Mutavault
4 Polluted Delta[/deck]

Fungerade sisådär när jag spelade förra gången med den. Men här är argumenten till varför

Ryck och Removal:
3+1 Ryck. Hade jag byggt idag hade jag spelat med 4 Inquisition istället. Thoughtseize är svår att spela i Modern. Men kring 4 känns som ett bra nummer.
Dismember, Murderous Cut, Slaughter Pact, Tragic Slip: Ser ut som en salig blandning för att jag haft svårt att bestämma mig, delvis rätt men ändå inte helt. Murderous som singleton i en lek som knappt bryr sig om graveyarden kommer i princip alltid vara "Instant B: Destroy target creature". Slaughter Pact tillsammans med Snapcaster Mage är väldigt bra, men jag vill ogärna spela med flera. Resten är bara fylla i med den removal du är bekvämast med.

Creatures:
Vendilion Clique är så satans svårspelat kort att det skulle gå skriva en hel artikel om kortet. Hata eller älska, fakta är att den är alldeles för dyr att köpa för det den gör. Den är bra, men inte "300-400kr" bra. Vill du bygga billigare Faeries är Clique första kortet jag skulle byta ut.
Snapcaster Mage är Snapcaster Mage. Honorary Faerie kanske? :P
Mistbind Clique är ett sånt där kort som om du spelar med så många som möjligt, har du möjlighet att chaina den efter varandra och helt enkelt spela Time Walk efter Time Walk efter Time Walk. Det kan även vara en "counterspell" för att rädda dina gubbar och Bitterblossoms. Det är även en frigging beater, 4/4a Flyer är det inte många som gillar att möta. Men, trots att kortet ser helt galet ut när man läser det märker man när man speltestar att det är svårt att få ut maximal nytta. Lika svårspelad som Vendilion Clique typ, jag förstår inte riktigt varför.
Spellstutter Sprite är ett sånt där kort som är anledning att du spelar Faeries, 4 rakt av.
Scion of Oona ser också väldigt bra ut, fungerar som "Counterspell" eftersom den ger dina Faeries shroud, den pumpar som combat-trick och what not. Men, precis som Vendilion Clique och Minstbind Clique behöver den mycket övning.

Counterspells
När jag tittar på listan nu med fräscha ögon tycker jag mig ser möjligheter att skala av. Skulle ta bort Remand rakt upp och ner och lägga in något annat. Kanske en fjärde Cryptic Command tom, den är awesome när man slutar se den som "Counterspell + Bonus". (Psst! Tänk på Cryptic som "Bonus + Bonus" istället så öppnas nya världar!)

Bitterblossom, ja 4 st. Den + Spellstutter Sprite är varför du spelar Faeries. Tips från coachen är att Mistbind Clique kan exila Bitterblossom om du ligger på för lågt liv.
Sword of Light and Shadow: Leken behöver Lifegain? CHECK. Leken behöver spela sina Tiny tiny dudes flera gånger? CHECK. Leken har mycket evasion och få creatures som är bra att blocka med? CHECK. Det här tror jag på.

Länderna:
Secluded Glen är för bökig för det den gör. Jag spelar hellre med andra Modern-länder. [card]River of Tears[/card] är ett land jag provat med också, det är förvånansvärt bra till just UB Faeries. GRYMT underskattat land, billigt också. Du kan nog få såna för 30-40kr.
Mutavault är onekligen bra för att Powera upp Spellstutter Sprite och liknande. Darkslick Shores är nog det viktigaste Färg-landet att ha med, då du egentligen bara behöver upptappad svart de allra tidigaste rundorna i matchen.

Är gärna med och diskuterar vidare, är nyfiken på vad du kommer fram till. Jag äger som nämnt tidigare, i princip alla Faeries-kort värda att spela med, så om du vill är du välkommen hit och låna ihop till en lek för att testa. Kan vara klart mer värt än att lägga ut några tusen på kort i förväg :)

Edit: Metallica Mimic och Glen Elendra såg spännande ut!
Can you feel it?
Användarvisningsbild
Cogo-Sempai
Thomas Alatalo

Inläggav toastmachine2 » fre 13 jan 2017, 15:06

Jag gillar interaktionen Spellstutter Sprite + Faerie Miscreant från det jag har sett av delver lekarna i pauper. Vilket gör att man skulle kunna spela ninjan som drar kort om man vill. För att återanvända spellstutter.
Det funkar ju jätte bra med fatalpush också. Mer på det temat är familliar ruse + deprive.
Ancestral visions är väl det klassika drag kort kortet i dessa lekar. Men jag gillar telling time också.
Scion of Oona vill ju att man nästan gör illusion/spirit grejjen med grejjen med Phantasmal Image.
Finns en ganska controlling lista https://www.mtggoldfish.com/deck/516737#online där jag tror man bara kan byta ut all 2 mana removal mot fatalpush.

Du ser ju i försig ut att gå lite mer tema på leken. Då kan man ju ta en titt på alla prowl korten typ Notorious Throng.
Eller så går man hårdare på +1+1 temat med typ animation module.

Lycka till!
toastmachine2
Peter Sanfridsson

Inläggav Mangler » fre 13 jan 2017, 15:39

[card]Mutavault[/card] är EXTREMT bra i leken (från min erfarenhet)

[card]Peppersmoke[/card] är väldigt bra removal, dock lite situational. I värsta fall kan du spela den på en egen mutavault för att cantrippa åtminstonde.

Dina djur är i allmänhet svagare än alla andra djur i formatet, så jag hade gärna sett ett svärd, typ [card]Sword of Feast and Famine[/card] någonstans i 75:an

[card]Snapcaster[/card] och [card]Tasigur[/card] är bra honorary faeries.

Jag vill gärna vara lite kontrolligare i den här typen av lek efterssom djuren är så dåliga på att slåss i sig själva, så jag föredrar kort som [card]Inquisition of Kozilek[/card] och [card]Mana Leak[/card] över alternativ är långsammare för "samma" effekt.
DCI: #8213-688-004
Ordförande Double Haste 2017
Level 1 Judge
Användarvisningsbild
Mangler
Jens Åström

Inläggav Smaruc » sön 15 jan 2017, 11:22

Mangler skrev:[card]Mutavault[/card] är EXTREMT bra i leken (från min erfarenhet)

[card]Peppersmoke[/card] är väldigt bra removal, dock lite situational. I värsta fall kan du spela den på en egen mutavault för att cantrippa åtminstonde.

Dina djur är i allmänhet svagare än alla andra djur i formatet, så jag hade gärna sett ett svärd, typ [card]Sword of Feast and Famine[/card] någonstans i 75:an

[card]Snapcaster[/card] och [card]Tasigur[/card] är bra honorary faeries.

Jag vill gärna vara lite kontrolligare i den här typen av lek efterssom djuren är så dåliga på att slåss i sig själva, så jag föredrar kort som [card]Inquisition of Kozilek[/card] och [card]Mana Leak[/card] över alternativ är långsammare för "samma" effekt.

jo mutavault är nog rätt bra i leken, valde faerie conclave pga budget och fökjer temat med leken samt att jag trodde att mutavault var dyrare än den var, sen finns det ju lite för och nackdelar med båda korten.

angående peppersmoke så funderade jag på det kortet men valde att inte köra med den då den bara ger -1/-1, kanske underskattar jag nu kortdraget man får.

men ska/har skrivit ut proxies och planerar att komma på söndagar och förhoppningsvis speltesta lite.
"I lay down the rules and channel my fiery impulses to destroy whatever stands in my way." /Smaruc, (kommer inte på något namn för pw)

Hen --> strange (it's the hen in hentai)
Användarvisningsbild
Smaruc
Marcus Forsberg

Inläggav antoneds » sön 15 jan 2017, 14:00

Såg inte om någon annan nämnt det , men Fatal Push kommer kunna göra mycket för Faeries. Den största svagheten faeries har är enligt mig precis som Jens nämnde, att gubbarna inte är så stora som övriga gubbar i formatet. Lätt att hamna efter då och just därför tror jag Fatal Push kan hjälpa en att hämta in det tempo som Faeries behöver. Bitterblossom känns då som en auto-include då du har det. Kul lek tror jag!
antoneds
Anton Edström

Återgå till Modern